Novosti

Peugeot 205 GTi i jedno posebno priznanje

Koji bi se automobil mogao proglasiti najboljim sportskim kompaktom svih vremena?
To je pitanje oko kojeg mnogi kontempliraju odgovor. No to je pitanje zapravo i retoričko, a to je pak pokazala jedna oveća anketa

Priznajem – ova vijest i nije najsvježija, jer se izbor u ovoj kategoriji održao početkom ove godine na „Performance Car Show“ eventu u Velikoj Britaniji.
No nemojte ni na sekundu pomisliti kako je riječ o „samo još jednom izboru od strane ludih Engleza“, jer je glasanje trajalo nekoliko mjeseci i bilo je globalnog karaktera.
Dakle, pristranost u bilo kojem smislu maksimalno je anulirana, te je sam izbor za najbolji sportski kompakt svih vremena ispao ne samo objektivnim, već između automobila-kandidata i izuzetno blizu.

Do točnih postotaka nisam uspio doći, no Matt Prior, Steve Cropley i Richard Bremner ispred magazina „Autocar“ i Dan Trent  kao jedan od glavnih ljudi ispred renomiranog internetskog portala pod nazivom „PistonHeads“ pročitali su kandidate i njihove plasmane na rang-listi najboljih „hot hatch“ automobila svih vremena.

Pobjedu je odnio Peugeot 205 GTi, ispred Lancie Delte HF-Integrale i Fordovog legendarnog Escorta RS Cosworth, a cijela lista izgleda ovako:

1.Peugeot 205 GTi 1.6
2.Lancia Delta HF Integrale
3.Ford Escort RS Cosworth
4.VW Golf GTi Mk1
5.Renault Clio Williams
6.Renault Clio 182 Trophy
7.VW Golf GTi Mk2
8.Renault 5 GT Turbo
9.Ford Focus RS Mk1
10.Talbot Lotus Sunbeam

Interesantno je da se Volkswagen Golf Mk.1 našao tek na četvrtom mjestu, no koliko sam uspio shvatiti, tek je nekoliko promila nedostajalo da se Escort RS Cosworth s Golfom zamjeni za mjesta.
To bi doduše moglo biti okarakterizirano kao „tipično britanski“, no ne bih želio ulaziti u teorije zavjere po tom pitanju, jer je Peugeot 205 GTi isplivao na sam vrh liste kandidata, pa je red da se makar ukratko posvetim tom genijalnom malom automobilu.

Ovako su izgledali prvi primjerci ovog legendarnog malog automobila.

Ovako su izgledali prvi primjerci ovog legendarnog malog automobila.

Početak svoje karijere 205 GTi je doživio 1984. godine, kada je sa stola unutar zidova slavnog dizajn-studija Pininfarina otišao u proizvodnju.
U početku je na tržište plasirana verzija s 1,6-litrenim XU5J-motorom i 105 konja, a 1987. godine dotični motor dobiva svoju rafiniranu izvedenicu, te s istom zapreminom i novom oznakom (XU5JA) raspolaže s ukupno 115 konja. No tu usprkos odličnim voznim svojstvima 1,6-litrene verzije ovog malenog Francuza tek počinje priča koja će auto-entuzijastima diljem svijeta tijekom sljedećih nekoliko godina razvlačiti osmijeh na licima.
Naime, ubrzo nakon izlaska revidirane verzije 205-ice GTi 1,6 na red dolazi za mnoge „onaj pravi“ 205 GTi s 1,9-litrenim motorom.

Peugeot, Pininfarina i Speedline - savršena kombinacija, zar ne?!

Peugeot, Pininfarina i Speedline – savršena kombinacija, zar ne?!

U izuzetno kratkom vremenu se ispostavilo da je Peugeot s ugradnjom XU9J motora (odnosno onog s 1,9 litara zapremine i 130 konja) napravio odličan potez, jer je slabijoj verziji GTI-ja bezbroj puta upućena zamjerka vezana uz čest manjak snage.
To pak ni u bunilu ne znači da se za volanom 1,6 GTi-ja nije moglo divljati po cesti, no 1,9 GTi je to divljanje učinio još uvjerljivijim i boljim.
Nakon premijernog prikazivanja ovog malog bolida, neki od novinara iz svijeta automobila kleli su se vlastitim bakama i djedovima da realno brži i upotrebljiviji automobil nikada nisu vozili.
Dapače, neki su mediji iz tog vremena na zavojitim cestama pojedinih dijelova svijeta radili i naizgled idiotske uspredne testove u sklopu kojih se mali Peugeot dokazivao pred višestruko skupljim automobilima poput Ferrarija 328 GTB, Porschea 911 Carrera 2 i njima sličnih sportskih automobila iz tog vremena.
No rezultati su bili iznenađujući, te je na zavojitim cestama s tek pokojom ravnicom Peugeot 205 GTi za višestruko skuplje, jače i „plemenitije“ automobile ispao apsolutno neuhvatljivim.

Jedan, jedini, neponovljivi i legendaran Peugeot 205 T-16 Rallye.

Jedan, jedini, neponovljivi i legendaran Peugeot 205 T-16 Rallye.

Tijekom godina svog postojanja napravljeno je nekoliko izvedenica ove mini-rakete, od kojih je najpoznatija ona s oznakom T16, koja je u realnom svijetu (tj. u svom obaveznom homologacijskom obliku) bila tek sjena onoga što je trkaća verzija bila u stanju raditi u sklopu najluđeg natjecanja svih vremena – onog u sklopu svjetskog prvenstva u Rallyju pod nazivom „Grupa B“.
Od 1984. godine, tj. od inicijalnog pojavljivanja 205-ice T16 na prašnjavim i prljavim stazama tadašnjeg svjetskog prvenstva u Rallyju, do 1986. godine i konačnog (tj. bolje rečeno tragičnog) gašenja tog najluđeg prepucavanja u domeni „tko ima veći“ (misleći pri tome na motor), Peugeot 205 GTi T16 ostvario je ukupno 16 pobjeda i 1985. i 1986. godine Audiju ispred nosa odnio titulu u poretku vozača i konstruktora.
Za to je dijelom bio zaslužan Jean Todt (mnogima poznatiji zbog uloge koju je imao u Ferrarijevom timu Formule 1), no i Ari Vatanen, Timo Salonen, Bruno Saby i legendarni Juha Kankkunen uvelike sebi mogu pripisati zasluge za ostvarenja za volanom ovog paklenog stroja s pogonom na sva četiri kotača.

Za volanom 205-ice GTi nije bilo teško sumanuto juriti.

Za volanom 205-ice GTi nije bilo teško sumanuto juriti.

Svijet Rallyja je Peugeotu u pravilu pomogao oko prodaje „civilnih“ verzija 205-ice s oznakom GTi, no realno gledano, to je samo dobra reklama i oko tog dijela karijere ovog automobila ne treba dizati pretjerano puno prašine.
Peugeot 205 GTi se dokazao i na asfaltu, te u rukama sasvim običnih ljudi kojima su brzina i praktičnost bile osnove poželjnog automobila koji je moguće koristiti na dnevnoj bazi.
Doduše, unutar tih domena je bilo doista puno izbora, no 205-ica se pokazala kao jednim od najboljih, a i najtrajnijih. Stoga ne čudi da se mnogi primjerci i dan-danas natjeravaju po cesti i prkose zubu vremena kojem današnji automobili ne odolijevaju baš najbolje.

Suzuku Swift GTi - najjeftiniji GTi onog vremena i jedan od najluđih ikad.

Suzuku Swift GTi – najjeftiniji GTi onog vremena i jedan od najluđih ikad.

Osobno moram reći da usprkos afinitetima prema mnogim drugim automobilima nešto bolje od 205-ice GTi 1,9 nisam nikada vozio.
Iako su raznorazni GTi-automobili tu i tamo pokazivali svoje superiorne strane, te ne mogu reći da Swift GTi, Golf GTI (Mk.1 i Mk.2), te Honda Civic 1,6-16 nisu imali svoje atribute, no u usporedbi s malim Peugeotom je konkurencija izgledala nemoćno i jadno.
Peugeot 205 GTi predstavlja jedan od onih automobila koji ne zahtijevaju previše koncentracije dokle god se do kraja ne nagazi papučica gasa.
…a kada se čovjek odvaži zalijepiti nogu u tepih počinje kaos i borba za vlastito preživljavanje, jer u zavojima ovaj automobil ubrzo počinje guzicom pretjecati vlastiti prednji kraj i u te iste zavoje ulaziti na tri kotača – poput gospodina psa na jutarnjoj šetnji.
Samim time ovaj automobil nije bio ni približno lagan za voziti, no s tim je homicidalnim tendencijama na tržište i konkurencija predstavljala svoje modele unutar GTI-klase, pa oko toga nitko nije pretjerano puno dramio.

Poprilično spartanski interijer nikome nije posebno smetao.

Poprilično spartanski interijer nikome nije posebno smetao.

Tijekom normalne vožnje gradom, odnosno kada je 205 GTi trebao tek prevesti vozača od točke A do točke B, ovaj je automobil bio u najmanju ruku čudan.
Tvrda plastika armature koja je škripala čak i kad je automobil bio nov-novcat, krut volan (bez serva) i lancima povezani pomični dijelovi armature s onim nepomičnima, bili su tek dio udobnosti i ergonomije. No onaj „najgori“ dio je oduvijek bio vezan uz mjenjački sklop.
Naime, da bi vozili 205 GTi morate znati koristiti mjenjač. No čak i da ste s tim istim mjenjačem u rukama završili i dva fakulteta, ovaj će vas sklop uvijek iznenaditi, jer prelazak iz brzine u brzinu skoro obavezno podrazumijeva „udarac“.
Naravno da takvog što za volanom ovog automobila nimalo ne smeta, jer pedigre je ipak trkaći, ali moram priznati da cijela ta priča s udaranjem pod dupetom prilikom promjene svake brzine ponekad malo umara – tim više što je taj „udarac“ zapravo moguće izbjeći.
Doduše, da bi se tome doskočilo morate biti profesionalni vozač, biti vaga u horoskopu, obožavati punicu i vjerovati u barem tri Boga, te znati komunicirati s binarnim isparivačima, ali nema smisla jadikovati oko toga, jer ostatak automobila ispada odličnim kompletom za savršeno vozačko iskustvo.

Sjećanje na ovaj bijeli stroj izaziva nostalgiju...

Sjećanje na ovaj bijeli stroj izaziva nostalgiju…

Uglavnom, Peugeot 205 GTi je još jednom zasjao u punom sjaju i svijet automobila još jednom podsjetio kako to izgleda kada trkaće iskustvo postigne bilateralni dogovor s dizajnom, upravljivošću i virusom ludila. U takvoj kombinaciji može nastati samo prava cestovna raketa, koja na svoja četiri Speedline-kotača i dan-danas u stanju zagorčati živote mnogim novijim, jačim i tehnološki naprednijim automobilima.

Ma koliko se trudili svijetu objasniti drugačije, Peugeot više ne proizvodi automobile poput 205-ice GTi.

Ma koliko se trudili svijetu objasniti drugačije, Peugeot više ne proizvodi automobile poput 205-ice GTi.
foto: Peugeot

To doduše u današnje vrijeme zapravo i nije toliko teško, jer automobili danas pate od pretilosti. No u ono vrijeme služiti kao uzor u klasi GTI-automobila, te fascinirati vozače diljem svijeta sve ove godine i na kraju uzeti titulu najboljeg svih vremena, nešto je itekako posebno.
Stoga čestitke 205-ici GTi i jedan prijedlog za Peugeot: vratite se malčice u povijest i prisjetite se kakva ste tvrtka tada bili i s kakvim ste automobilima izlazili na tržište.
Zatim se vratite u nova vremena, pogledajte što proizvodite i kako to izgleda, a onda svi zajedno sjednite za stol i razmislite još jednom kuda idete i kako vas tržište doživljava.
Zašto?
Jednostavno zato što sam apsolutno siguran da niti jedan novi(ji) Peugeot neće nikada dobiti ovakvo priznanje, a i rijetki će preživjeti skoro tri desetljeća postojanja i u praksi pokazati današnjim generacijama vozača kako jedan pravi mali vozački automobil zapravo treba izgledati.

Hvale vrijedna titula za Peugeot 205 GTi nije stigla bez razloga.slika
izvor: automobili.hr

TOP DESET NAJBOLJIH AUTOMOBILA

Automobili su pokazali da u novom stoljeću da više ni približno nisu ono što su nekada bili, oni su još jače skrenuli u domenu autonomije i dodatne opreme.Mada  je u svijetu na četiri točka ostalo malčice mjesta, pa je nekoliko proizvođača uspjelo proizvesti nekoliko zanimljivih i barem naizgled posebnih modela od kojih je ova lista sastavljena.

Bugatti Chiron

Mada je njegov prethodnik,moćni Veyron ispao revolucijom,  Chiron zapravo kao njegov nasljednik i ne može biti nešto mega-posebno, deseto je mjesto rezervirano za njega jer  taman tu negdje. Chiron zapravo je pokretni dokaz tome da proizvođači automobila i dalje brzinu vide kao nešto što savršeno paše uz ekskluzivnost, pa zbog toga ovaj automobil nije moguće staviti na bilo kakvu marginu. No da smo doživjeli šok zbog oduševljenja pri pojavljivanju prvih službenih navoda vezanih uz Chiron, ne možemo reći i zato se ovaj automobil nalazi tek na 10. mjestu.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Golf GTI Clubsport  je ove godine ne samo punio kompletan  medijski prostor, već je praktično provirivao iz ćoška zbog Dieselgatea – afere koja je svijetu vrlo ubjedljivo dala do znanja da Volkswagen zajedno sa svim drugim proizvođačima ekološki svjesnih dizela zapravo mulja koliko je dug i širok. Što god da  je pogodilo Volkswagen, njihov je Golf doživio ovu „hardcore“ verziju i poharao Nordschleife, pokazujući Renaultu srednji prst. Ruku na srce, moram reći da čak ni s rekordnim vremenom na „zelenom paklu“ ni sa svom silom performansi i opreme ovaj Golf ni približno ne opravdava svoju poprilično paprenu cijenu, ali to je već drugi par rukava. Kao automobil je ovaj Golf doista nešto spektakularno i posebno, a zatim i apsolutno neočekivano i ugodno iznenađenje iz Wolfsburga. Zato je svoje mjesto našao (i) ovdje.

Ford Focus RS

Uzmemo li u obzir to da su RS-Fordovi oduvijek imali „ono nešto posebno“, za očekivati je bilo da će i Focus RS najnovije generacije zadržati takav pristup. No ovaj je automobil apsolutno zaista prevazišao sva očekivanja. Priznajem, dizajnom definitivno nije nešto posebno, a onaj „Drift“ gumbić mnogima je smiješan i nepotreban dio opreme ovog automobila, ali performanse i stav koji iz sufiksa RS nekako čini skraćenicu za agresivnost jednostavno očarava – pogotovo u plavoj boji. Jasno ko bijeli dan da postoje brži, jači i ekskluzivniji automobili od ovog Forda, ali među konkurencijom u sklopu koje se Focus RS nalazi, jednostavno je nemoguće ne izdvojiti i ne obožavati ga. Pa ako već zbog ničeg drugog, onda je zbog toga zaslužio biti prisutan i ovdje.Slažeteli se?

Cadillac CTS-V

Da, poznato mi je ,velika većina vas ce reći da je BMW bolji i da Mercedes-Benz daje više razloga za kupnju, ljubitelji okupljeni oko „gospodara prstenova“ ili paraolimpijskog logotipa reći će kako nemamo pojma o čemu pričamo. No Cadillac sa svojim V-modelima tokom posljednjih godina pokazuje apsolutnu posvećenost performansama i u svijet nenormalno brzih limuzina donosi svoj unikatan potpis. Mada taj potpis nema tradiciju brzine i ludila s kojom raspolažu Audi, BMW i Mercedes-Benz, no kada se sjetimo da je Cadillac zaokrenuo iz svijeta namijenjenog mafijašima i penzionerima prema Le Mansu i Nordschleifeu, jasno je vidljivo zašto smo CTS-V stavili na ovu top-listu.

Chevrolet Camaro ZL1

Naravno na popis ide još jedan  "Amer" i svojevrsne legende koja još od šezdesetih Chevrolet stavlja na kartu proizvođača koji očaravaju stavom i performansama. Doduše, posljednja generacija Camara skroz malo  je izgubila kormilo, jer motor iz Corvette skupa s dijelovima ovjesa kakvi se nalaze na Cadillacovim V-modelima zajednički ne idu u prilog originalnosti, ali sve je to relativno nebitno kada se pogleda šira slika. ZL1 stvarno je siguran  automobil koji na dnevnoj bazi svojom pojavom može fascinirati gdje god da se pojavi, a na stazi je uvjerljiviji od mnogih skupljih pripadnika svijeta sportskih super brzih automobila. Možda je malčice „nabrijan“ u svom nastupu i time ispada smiješnim za sve one kojima nošenje kaubojskog šešira nije nimalo privlačno, ali s obzirom na to da su sve bitne komponente na njemu daleko nadmašle „muscle car“ filozofiju iz šezdesetih, Camaro ZL1 je jednostavno zakon i tu je kraj priče.

Mercedes-Benz AMG GT-C

AMG GT-C moguće opisati jedino jednom riječju "nema dalje"perverzija na četiri točka koja nikog ama baš nikog ne može ostaviti ravnodušnim .AMG GT je već sam po sebipredobar automobil koji krase brzina i performanse i onaj najbitniji faktor ekskluzivnosti, ali ova topless-verzija modela sve to podiže za još pokoju stepenicu. Uostalom, samo pogledajte kako to čudovište bez krova izgleda i kakav dojam odaje i sve će vam biti jasno.Ako kojim slučajem i dalje niste sigurni zašto smo ovaj automobil naveli u sklopu ove top-liste, možda je vrijeme da posjetite ljekara  ili jednostavno svoj auto-entuzijazam prebacite u neku drugu domenu poput npr. šivanja ili kuhanja.

Renault Talisman (pogotovo karavan)

„Renault? Halo legendo četvrto mjesto? Da li ste vi normalni?!?“ Sigurna  pitanja, moramo priznati. No Talisman nastavlja onu ispravnu ideologiju luksuza i apsolutne udobnosti iz nekih prošlih vremena, te korača istim stazama kojima su koračali modeli 20, 25, 30 i svemirska limuzina iz devedesetih, odnosno Safrané. Ruku na srce, ovaj se automobil možda i ne bi našao na ovoj top-listi da nije bilo ovogodišnjeg Auto Showa, gdje je na Renaultovom izlagačkom prostoru plavi karavan tog naziva nekima od nas uzrokovao nekontrolirano ispuštanje sline iz usta. Uzimajući u obzirom na to da oduvijek volimo karavane (i to pogotovo one brze ili po nečem posebno atraktivne), to i nije nešto čudno, no s obzirom na Renaultove modele koji su tokom  posljednjih godina opisivali firmu i njenu orijentaciju na tržištu, Talisman nas je izuzetno pozitivno  iznenadio u svakomn pogledu. Samim time je ovaj model zasjao u svom punom sjaju i definitivno pokazao da Renault može proizvesti puno uvjerljivije modele od blijedih SUV-a i CrossOvera kakve smo navikli gledati na tržištu s logotipom „tvoraca automobila“.

Acura (Honda) NSX

Mada je izrada modela trajala više od deset godina i usprkos činjenici da je originalni NSX nešto apsolutno neponovljivo, Honda je još jednom pokazala da u svojim redovima i dalje ima ekipu koja može i zna iznenaditi čak i one najzahtjevnije među nama.Ako će mo iskreno  novi  NSX Hibrid  kao takav ima itekako puno razloga da ga ne volimo baš previše, ali ovaj automobil umjesto ekoloških muljarija i marketinških trikova raspolaže s pravim, stvarnim i iskoristivim performansama koje ga čine itekako posebnim. Sasvim realno gledano, ovaj automobil ni u bunilu ne treba uspoređivati s Priusom, jer kao pravi sportski automobil (što NSX definitivno jest) s njime ni u kojoj religiji nije usporediv. Dakako, ako je poređenje potrebno, onda je tek McLaren P1, Ferrari LaFerrari i Porsche 918 moguće staviti u istu rečenicu s novim NSX-om, a u sklopu takve usporedbe NSX ispada najposebnijim od mnogo njih, jer je cijenom poput super-automobila na akciji u obližnjem salonu. Pametnome dosta.

Porsche Panamera

Svakako iznenađenja desetljeća i jedne od najozbiljnih prikaza pretvaranja odvratne gusjenice u predivnog leptira. Kada je prva Panamera prikazana svijetu, mnogi od nas su pomislili kako se radi o nekoj neukusnoj šali. Potom su šok i nevjerica prerasli u gađenje, a na kraju je cijela priča završila smijehom i sarkastičnim primjedbama na konto 911-ice na koju je pao "peh". Dakle prva je generacija Panamere usprkos neslaganjima nekih po tom pitanju (izuzev interijera) bila gadna poput gangrenozne rane, pa je ova druga generacija na tržište donijela jedno od najugodnijih iznenađenja u toku proteklih godina i Panameru svrstala na kartu najljepših automobila na svijetu. Luksuz i performanse nisu nešto što bismo posebno isticali, jer na kraju krajeva ipak je to Porsche, ali dizajn apsolutno očarava iz svih uglova i to je sasvim dovoljno da konstatiramo kako poželjniju limuzinu već dugo godina nismo imali prilike vidjeti.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Ma jasno kao dan BMW M3 je super. Mercedes-Benz AMG C63 je također perverzija. Audi RS4 svakako  ima „ono nešto posebno“ usprkos činjenici koja kaže da je zbog pogona na sva četiri točka.No usprkos svim pozitivnim i posebnim stranama, niti jedan od tri navedena modela nema ono što ima Alfa Giulia Quadrifoglio – bukvalno klasičan dašak ludila i elegancije s kojima ova Alfa već s prvim fotografijama apsolutno očarava i obara s nogu htjeli to priznati ili ne. Naravno…već smo stoput utvrdili kako bismo radije kupili M3, nego „riskirali“ s Alfom, no sve je to samo teorija. U praksi bismo definitivno probdjeli nekoliko neprospavanih noći preispitujući razloge „za“ i „protiv“, jer kombinacija Ferrarija i Maseratija upakirana u Alfinu karoseriju jednostavno nije nešto što bi u bilo kojem rječniku označavalo nešto za odbaciti ili marginalizirati.I da , cijena je i više nego paprena, mada  s druge strane je ovo Alfa kakvu smo dugo,dugo željno iščekivali i sada kad se konačno nalazi među nama, ne vidimo druge opcije osim obožavanja svega što Giulia Quadrifoglio predstavlja. …a vjerovali ili ne, radi se o jako puno toga. Eto…naša je lista popunjena.Vjerovatno su  neki od automobila  s nje zasigurno naišli na odobravanje, dok su se zbog nekih mnogi zapitali kakvih smo se droga "dosinili" prije sastavljanja ove liste. Razumije se  da smo u nju mogli uvrstiti još svega i svačega, ali ovo su automobili na koje smo u bilo koje doba dana ili noći uvijek bili u mogućnosti obratiti potpunu pažnju. Iskreno se nadamo da ćete barem jednim  dijelom razumjeti kako smo i zašto sastavili ovu top-listu.

Comments

comments

NAJGLEDANIJI VIDEO DANAS NA PORTALU:

Na vrh
Zatvori