Novosti

Porsche 959 kao definicija savršenstva

Niste zaljubljenik u Porsche? Ne sviđa vam se model 959? Ne znate po čemu je taj automobil nalik „dosadnoj“ 911-ici zaslužio posebno mjesto u analima povijesti svijeta automobila?
Tko vam je kriv…

Porsche 959 – to tehnološko čudo(vište) s kojim je Porsche još sredinom osamdesetih odlučio zavladati prašnjavim stazama svjetskog prvenstva u Rallyju. Automobil za koji su nakon gašenja legendarne Grupe B inženjeri iz Zuffenhausena bili prisiljeni pronaći alternativni smisao njegovog postojanja, te jedan od rijetkih automobila s kojima je bilo moguće nastupati i na Rallyju Paris-Dakar i na Le Mansu. Uglavnom, ako je Porsche ikada proizveo legendaran automobil (a svi znamo da jest – i to nekoliko puta), onda je upravo model 959 vrijedno staviti na sam vrh tog zamišljenog trona.

Ferrari F40 i Porsche 959 kao istinski rivali svog vremena.

Ferrari F40 i Porsche 959 kao istinski rivali svog vremena.

Iako je od početka do kraja proizvodnje ove Porscheove revolucije na četiri kotača proizvedeno ukupno tek nešto manje od 350 primjeraka, 959 je za mnoge ostao u sjeni Ferrarija F40 – automobila koji mu je po izlasku na tržište oteo titulu najbržeg automobila na svijetu. No sve to i dalje nije spriječilo koračanje modela 959 prema statusu apsolutne legende iz Zuffenhausena.

Porsche 959 ostvario je karijeru i u svijetu Rallyja.

Porsche 959 ostvario je karijeru i u svijetu Rallyja.

Automobil je u cijelom svijetu postigao komercijalni cilj, te su svi primjerci našli svoje vlasnike. No u Americi je priča bila nešto drugačija, te su tadašnje vlasti kroz agencije zbog emisijskih plinova zabranile prodaju ovog modela na američkom tlu. To je naravno smiješno kada se u obzir uzmu američki gutači benzina i nafte koji su tih godina grabili kilometre tamošnjih prometnica, ali pomoći nije bilo. Uglavnom, na kraju je američka priča oko Porschea 959 završila hollywoodski, odnosno „happy endom“ (i pod time ne podrazumijevam „ručni rad“ kakvom su sklone djelatnice pojedinih salona za masažu), jer su na kraju jedan čovjek i jedna tvrtka presudile stvaranju tzv. „Show and Display“ sheme zbog koje su „automobili od interesa“ mogli biti uvažani u SAD s posebnim dozvolama i pravilima.

Inicijalno je 959 predstavljen u ovakvom izdanju.

Inicijalno je 959 predstavljen u ovakvom izdanju.
foto: Porsche

Legenda govori da je Bill Gates (znate onaj mali s naočalama koji u vlasništvu ima tvrtku Microsoft) svoj primjerak ovog automobila kupio u vrijeme dok je zabrana uvoza za Porsche 959 i njemu slične automobile još uvijek bila na snazi. Zbog toga je Gatesov 959 proveo punih trinaest godina u carinskom hangaru luke u San Franciscu.
Paralelno s tim odmaranjem dotične otpočela je priča čovjeka pod imenom Bruce Canepa.
Dotični je čovjek između ostalog trkač, auto-entuzijast, kolekcionar i mehaničar, a na Porsche je, kako njegova kolekcija zorno pokazuje, oduvijek bio posebno slab. Samim time je Bruce Canepa (poput mnogih) smatrao glupim i nepotrebnim SAD zakidati za Porsche 959, pa je s njegove strane pokrenuta inicijativa oko modifikacija pojedinih komponenata samog automobila, kako bi 959 postao legalan za upotrebu na američkom tlu.
Uglavnom, od 2003. godine za sve vlasnike Porschea 959 i one koji se takvima osjećaju, tvrtka Canepa nudi nekolicinu prerada i dorada po pitanju motora, ovjesa, ispušnog sustava i raznoraznih elektroničkih komponenata zbog kojih prosječan Porsche 959 ne postaje samo legalan, već i monstruozno jak.

Ovakve restauracije izvodi samo tvrtka Canepa Design.

Ovakve restauracije izvodi samo tvrtka Canepa Design.

Naime, automobil koji vidite na fotografijama također je ruku djelo tvrtke Canepa Design. Dotični je 959 svoj život započeo kao tvornički automobil s isto tako tvorničkim motorom, interijerom i svim ostalim komponentama koje su za jedan automobil normalne. No ovaj je primjerak jedan od rijetkih na kojima se poradilo „iz nule“, te koji istovremeno očarava izgledom i brojkama.
Motor je i dalje 2,85-litarski „šestak“ s dva Turbo-punjača i pogonom na sva četiri kotača. No za razliku od 444 konja s kojima se 959 serijski hvalio, tvrtka Canepa Designs poradila je na nekoliko „paketa“ snage viška.

Sumnjam da je motor izgledao ovako čak i pri izlasku iz tvornice.

Sumnjam da je motor izgledao ovako čak i pri izlasku iz tvornice.

Rezultatno stanje oko ukupnog broja konja pod poklopcem motora kreće od nekih 576 konja. Zatim je tu onaj srednji paket koji motor ojačava na nekih 640 konja, a za one najluđe vlasnike ovog njemačkog tehno-monstruma tu je paket s kojim 959 raspolaže sa 763 konja.
Prema testiranjima je ta snaga sasvim dovoljna za 2,4 sekundi od stanja apsolutne statike do stotinu kilometara na sat, a maksimalna brzina umjesto tvorničkih 320 km/h iznosi čak 370 kilometara na sat.
Dakle Canepa Design je ovaj Porscheov model uspio ne samo ojačati i legalizirati, već i prenijeti u novi milenij, gdje ovakav Porsche 959 može bez problema stati „na crtu“ s najnovijim i tehnološki još naprednijim super-automobilima današnjice.

Sličnosti s 911-icom zapravo su zanemarive.

Sličnosti s 911-icom zapravo su zanemarive.

Naravno da po starom dobrom običaju ne želim navoditi hrpetinu dijelova i komponenata od kojih se motor u ovom 959 sastoji, jer nikome ne želim raditi besplatnu reklamu.
Isto tako neću ulaziti ni u tehnološka rješenja s kojima je dobivena ovolika snaga, jer i opet kažem da nisam mehaničar i da u tom dijelu priče mogu jedino navesti nešto krivo. Stoga sam mišljenja kako je zapravo uz ove brojke dovoljno navesti tek činjenicu da se (poput ostatka zbirke iz Canepine garaže) i ovaj 959 može kupiti.
Jedino ne bih precizirao za koliko točno novaca, no ne zato što ne želim, već zato što ta informacija nije poznata.

Biste li išta prevozili u ovom prtljažniku?

Biste li išta prevozili u ovom prtljažniku?

Bilo kako bilo, Bill Gates je došao na svoje, tvrtka Canepa Designs i dalje očarava svojim programom za Porsche 959 (a i puno šire), a vlasnici ovog doista posebnog Porscheovog modela uz ovakve dorade mogu bez problema ući u okršaj s puno novijim i modernijim super-automobilima, što je u svakom slučaju dobra stvar. I zato ovaj Porsche 959 ne treba gledati kao automobil, već kao legendu koja i dalje živi, te svojevrstan vremeplov koji u osamdesetim godinama minulog stoljeća postavlja letvicu koju u današnje vrijeme sam preskače.
Sve ostalo bilo bi suvišno reći, pa iz tog razloga u ovom momentu prestajem sa silovanjem tipkovnice i odlazim na kavu.
Uživajte u fotografijama.

Previdan i vječan Porsche 959. Hvala g. Canepa.

Previdan i vječan Porsche 959. Hvala g. Canepa.
izvor: automobili.hr

TOP DESET NAJBOLJIH AUTOMOBILA

Automobili su pokazali da u novom stoljeću da više ni približno nisu ono što su nekada bili, oni su još jače skrenuli u domenu autonomije i dodatne opreme.Mada  je u svijetu na četiri točka ostalo malčice mjesta, pa je nekoliko proizvođača uspjelo proizvesti nekoliko zanimljivih i barem naizgled posebnih modela od kojih je ova lista sastavljena.

Bugatti Chiron

Mada je njegov prethodnik,moćni Veyron ispao revolucijom,  Chiron zapravo kao njegov nasljednik i ne može biti nešto mega-posebno, deseto je mjesto rezervirano za njega jer  taman tu negdje. Chiron zapravo je pokretni dokaz tome da proizvođači automobila i dalje brzinu vide kao nešto što savršeno paše uz ekskluzivnost, pa zbog toga ovaj automobil nije moguće staviti na bilo kakvu marginu. No da smo doživjeli šok zbog oduševljenja pri pojavljivanju prvih službenih navoda vezanih uz Chiron, ne možemo reći i zato se ovaj automobil nalazi tek na 10. mjestu.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Golf GTI Clubsport  je ove godine ne samo punio kompletan  medijski prostor, već je praktično provirivao iz ćoška zbog Dieselgatea – afere koja je svijetu vrlo ubjedljivo dala do znanja da Volkswagen zajedno sa svim drugim proizvođačima ekološki svjesnih dizela zapravo mulja koliko je dug i širok. Što god da  je pogodilo Volkswagen, njihov je Golf doživio ovu „hardcore“ verziju i poharao Nordschleife, pokazujući Renaultu srednji prst. Ruku na srce, moram reći da čak ni s rekordnim vremenom na „zelenom paklu“ ni sa svom silom performansi i opreme ovaj Golf ni približno ne opravdava svoju poprilično paprenu cijenu, ali to je već drugi par rukava. Kao automobil je ovaj Golf doista nešto spektakularno i posebno, a zatim i apsolutno neočekivano i ugodno iznenađenje iz Wolfsburga. Zato je svoje mjesto našao (i) ovdje.

Ford Focus RS

Uzmemo li u obzir to da su RS-Fordovi oduvijek imali „ono nešto posebno“, za očekivati je bilo da će i Focus RS najnovije generacije zadržati takav pristup. No ovaj je automobil apsolutno zaista prevazišao sva očekivanja. Priznajem, dizajnom definitivno nije nešto posebno, a onaj „Drift“ gumbić mnogima je smiješan i nepotreban dio opreme ovog automobila, ali performanse i stav koji iz sufiksa RS nekako čini skraćenicu za agresivnost jednostavno očarava – pogotovo u plavoj boji. Jasno ko bijeli dan da postoje brži, jači i ekskluzivniji automobili od ovog Forda, ali među konkurencijom u sklopu koje se Focus RS nalazi, jednostavno je nemoguće ne izdvojiti i ne obožavati ga. Pa ako već zbog ničeg drugog, onda je zbog toga zaslužio biti prisutan i ovdje.Slažeteli se?

Cadillac CTS-V

Da, poznato mi je ,velika većina vas ce reći da je BMW bolji i da Mercedes-Benz daje više razloga za kupnju, ljubitelji okupljeni oko „gospodara prstenova“ ili paraolimpijskog logotipa reći će kako nemamo pojma o čemu pričamo. No Cadillac sa svojim V-modelima tokom posljednjih godina pokazuje apsolutnu posvećenost performansama i u svijet nenormalno brzih limuzina donosi svoj unikatan potpis. Mada taj potpis nema tradiciju brzine i ludila s kojom raspolažu Audi, BMW i Mercedes-Benz, no kada se sjetimo da je Cadillac zaokrenuo iz svijeta namijenjenog mafijašima i penzionerima prema Le Mansu i Nordschleifeu, jasno je vidljivo zašto smo CTS-V stavili na ovu top-listu.

Chevrolet Camaro ZL1

Naravno na popis ide još jedan  "Amer" i svojevrsne legende koja još od šezdesetih Chevrolet stavlja na kartu proizvođača koji očaravaju stavom i performansama. Doduše, posljednja generacija Camara skroz malo  je izgubila kormilo, jer motor iz Corvette skupa s dijelovima ovjesa kakvi se nalaze na Cadillacovim V-modelima zajednički ne idu u prilog originalnosti, ali sve je to relativno nebitno kada se pogleda šira slika. ZL1 stvarno je siguran  automobil koji na dnevnoj bazi svojom pojavom može fascinirati gdje god da se pojavi, a na stazi je uvjerljiviji od mnogih skupljih pripadnika svijeta sportskih super brzih automobila. Možda je malčice „nabrijan“ u svom nastupu i time ispada smiješnim za sve one kojima nošenje kaubojskog šešira nije nimalo privlačno, ali s obzirom na to da su sve bitne komponente na njemu daleko nadmašle „muscle car“ filozofiju iz šezdesetih, Camaro ZL1 je jednostavno zakon i tu je kraj priče.

Mercedes-Benz AMG GT-C

AMG GT-C moguće opisati jedino jednom riječju "nema dalje"perverzija na četiri točka koja nikog ama baš nikog ne može ostaviti ravnodušnim .AMG GT je već sam po sebipredobar automobil koji krase brzina i performanse i onaj najbitniji faktor ekskluzivnosti, ali ova topless-verzija modela sve to podiže za još pokoju stepenicu. Uostalom, samo pogledajte kako to čudovište bez krova izgleda i kakav dojam odaje i sve će vam biti jasno.Ako kojim slučajem i dalje niste sigurni zašto smo ovaj automobil naveli u sklopu ove top-liste, možda je vrijeme da posjetite ljekara  ili jednostavno svoj auto-entuzijazam prebacite u neku drugu domenu poput npr. šivanja ili kuhanja.

Renault Talisman (pogotovo karavan)

„Renault? Halo legendo četvrto mjesto? Da li ste vi normalni?!?“ Sigurna  pitanja, moramo priznati. No Talisman nastavlja onu ispravnu ideologiju luksuza i apsolutne udobnosti iz nekih prošlih vremena, te korača istim stazama kojima su koračali modeli 20, 25, 30 i svemirska limuzina iz devedesetih, odnosno Safrané. Ruku na srce, ovaj se automobil možda i ne bi našao na ovoj top-listi da nije bilo ovogodišnjeg Auto Showa, gdje je na Renaultovom izlagačkom prostoru plavi karavan tog naziva nekima od nas uzrokovao nekontrolirano ispuštanje sline iz usta. Uzimajući u obzirom na to da oduvijek volimo karavane (i to pogotovo one brze ili po nečem posebno atraktivne), to i nije nešto čudno, no s obzirom na Renaultove modele koji su tokom  posljednjih godina opisivali firmu i njenu orijentaciju na tržištu, Talisman nas je izuzetno pozitivno  iznenadio u svakomn pogledu. Samim time je ovaj model zasjao u svom punom sjaju i definitivno pokazao da Renault može proizvesti puno uvjerljivije modele od blijedih SUV-a i CrossOvera kakve smo navikli gledati na tržištu s logotipom „tvoraca automobila“.

Acura (Honda) NSX

Mada je izrada modela trajala više od deset godina i usprkos činjenici da je originalni NSX nešto apsolutno neponovljivo, Honda je još jednom pokazala da u svojim redovima i dalje ima ekipu koja može i zna iznenaditi čak i one najzahtjevnije među nama.Ako će mo iskreno  novi  NSX Hibrid  kao takav ima itekako puno razloga da ga ne volimo baš previše, ali ovaj automobil umjesto ekoloških muljarija i marketinških trikova raspolaže s pravim, stvarnim i iskoristivim performansama koje ga čine itekako posebnim. Sasvim realno gledano, ovaj automobil ni u bunilu ne treba uspoređivati s Priusom, jer kao pravi sportski automobil (što NSX definitivno jest) s njime ni u kojoj religiji nije usporediv. Dakako, ako je poređenje potrebno, onda je tek McLaren P1, Ferrari LaFerrari i Porsche 918 moguće staviti u istu rečenicu s novim NSX-om, a u sklopu takve usporedbe NSX ispada najposebnijim od mnogo njih, jer je cijenom poput super-automobila na akciji u obližnjem salonu. Pametnome dosta.

Porsche Panamera

Svakako iznenađenja desetljeća i jedne od najozbiljnih prikaza pretvaranja odvratne gusjenice u predivnog leptira. Kada je prva Panamera prikazana svijetu, mnogi od nas su pomislili kako se radi o nekoj neukusnoj šali. Potom su šok i nevjerica prerasli u gađenje, a na kraju je cijela priča završila smijehom i sarkastičnim primjedbama na konto 911-ice na koju je pao "peh". Dakle prva je generacija Panamere usprkos neslaganjima nekih po tom pitanju (izuzev interijera) bila gadna poput gangrenozne rane, pa je ova druga generacija na tržište donijela jedno od najugodnijih iznenađenja u toku proteklih godina i Panameru svrstala na kartu najljepših automobila na svijetu. Luksuz i performanse nisu nešto što bismo posebno isticali, jer na kraju krajeva ipak je to Porsche, ali dizajn apsolutno očarava iz svih uglova i to je sasvim dovoljno da konstatiramo kako poželjniju limuzinu već dugo godina nismo imali prilike vidjeti.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Ma jasno kao dan BMW M3 je super. Mercedes-Benz AMG C63 je također perverzija. Audi RS4 svakako  ima „ono nešto posebno“ usprkos činjenici koja kaže da je zbog pogona na sva četiri točka.No usprkos svim pozitivnim i posebnim stranama, niti jedan od tri navedena modela nema ono što ima Alfa Giulia Quadrifoglio – bukvalno klasičan dašak ludila i elegancije s kojima ova Alfa već s prvim fotografijama apsolutno očarava i obara s nogu htjeli to priznati ili ne. Naravno…već smo stoput utvrdili kako bismo radije kupili M3, nego „riskirali“ s Alfom, no sve je to samo teorija. U praksi bismo definitivno probdjeli nekoliko neprospavanih noći preispitujući razloge „za“ i „protiv“, jer kombinacija Ferrarija i Maseratija upakirana u Alfinu karoseriju jednostavno nije nešto što bi u bilo kojem rječniku označavalo nešto za odbaciti ili marginalizirati.I da , cijena je i više nego paprena, mada  s druge strane je ovo Alfa kakvu smo dugo,dugo željno iščekivali i sada kad se konačno nalazi među nama, ne vidimo druge opcije osim obožavanja svega što Giulia Quadrifoglio predstavlja. …a vjerovali ili ne, radi se o jako puno toga. Eto…naša je lista popunjena.Vjerovatno su  neki od automobila  s nje zasigurno naišli na odobravanje, dok su se zbog nekih mnogi zapitali kakvih smo se droga "dosinili" prije sastavljanja ove liste. Razumije se  da smo u nju mogli uvrstiti još svega i svačega, ali ovo su automobili na koje smo u bilo koje doba dana ili noći uvijek bili u mogućnosti obratiti potpunu pažnju. Iskreno se nadamo da ćete barem jednim  dijelom razumjeti kako smo i zašto sastavili ovu top-listu.

Comments

comments

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

NAJGLEDANIJI VIDEO DANAS NA PORTALU:

Na vrh
Zatvori