Novosti

IKONA DEVEDESETIH: Peugeot 405 T16 trkač u civilnom odijelu napravljen u samo 1046 primjeraka

Rubrika o legendarnim autima iz devedesetih dočekala je svoj svojevrsni Bingo: 405 T16 u izvornom stanju (istini za volju, s patinom korištenja). Početkom devedesetih bio je to daleko najbolji Peugeot u ponudi, a kako je s proizvodne trake sišao samo u 1046 komada, moglo bi se reći kako je riječ o kolekcionarskom primjerak

U potrazi za legendarnim automobilima iz devedesetih, koji još uvijek voze našim cestama ili ih pak vlasnici brižno čuvaju u svojim garažama, autima na čiji već i sam spomen većini ljubitelja automobila srce odmah brže zakuca, naletjeli smo na jedan kultni Peugeot, štoviše, svojevrsni Bingo ove naše male nostalgične rubrike…

 

lac_0828b

Foto: Ivan Lacković

Jer gotovo da je bilo vjerojatnije da ćemo danas ugledati izvanzemaljski leteći tanjur nego Peugeot 504 T16 na cesti, naročito u Hrvatskoj. No, pronašli smo jednog od tek 1046 proizvedenih primjeraka iz zlatnog doba kad je Peugeot pravio rasne jurilice koje su kako prije više od dvadeset, trideset godina, tako i danas, snagom i performansama vozače ostavljali bez daha…

lac_0633

Foto: Ivan Lacković

Peugeot 405, francuska limuzina srednje klase s početka devedesetih tako nam još jednom pokazuje kako su Francuzi onomad itekako imali hrabrosti na cestu puštati raznorazne brutalne jurilice često usko povezane s motosportom, a posebice Peugeot. Pa je i ta limuzina doživjela nekoliko vatrenih izvedbi: Mi16, Mi16x4 i T16. Upravo sjajan, gotovo stock primjerak ovog posljednjeg i najrjeđeg, s oznakom T16, pronašli smo u Zagrebu u garaži Brune Bačeva, vozača s fetišem na najsnažnije Peugeote 405 iz, kako kaže, vremena koja su davno ostala iza nas.

lac_0642

Foto: Ivan Lacković

Bruno je u vlasništvu ranije imao i devedesetih puno dostupniji i na ovim prostorima vrlo popularni Peugeot 405 Mi16 s atmosferskim dvolitrašem od 152 KS i prednjim pogonom. No, kad je prije pet godina doznao da se jedan T16 prodaje u Hrvatskoj, uskočio je u svoj Mi16 i u dahu odvezao 500 kilometara na sam jug Dalmacije. On je, kaže svoj san ostvario, pa je jedno vrijeme imao oba, s tim da se na koncu prvog ipak riješio, a u preostali do danas uložio još približno 40.000 kuna.No, kaže i da ne žali ni lipe.

lac_0715

Foto: Ivan Lacković

No, o kakvoj je to izvedbi Peugeota 405 zapravo riječ? Kraj osamdesetih i početak devedesetih godina obilježili su brojne hot-hatch jurilice, a europski proizvođači su za razliku od danas, imali hrabrosti na cestu pustiti i svoje obiteljske modele naoružane teškom artiljerijom i s pogonom na sve kotače, poput Alfe Romea 155 Q4, Renaulta 21 Quadra, Opela Vectre 2000 Turbo 4×4 16V, Forda Sierre RS Cosworth 4×4, a pridružio im se i Peugeot s modelom 405 T16.

lac_0721

Foto: Ivan Lacković

Poboljšana i najgoropadnija varijanta 405-ice (nakon prvih testnih vožnji brojni su je europski novinari prozvali “najboljim što je Peugeot mogao pustiti na tržište”) nije homologation special već je stvorena da pojača imidž Peugeota. Ta 405-ica preuzela je dvolitreni četveroventilski benzinac XU10 i pogon na sve kotače od modela Mi16x4, dobila air-to-water hlađeni Garrettov turbopunjač promjenjive geometrije, hidropneumatski stražnji ovjes od Citroëna BX s nivelacijom, te 5-stupanjski ručni mjenjač iz Peugeota 605 3.0 V6 24, koji je mogao podnijeti okretni moment. I tako je rođen Peugeot 405 T16… Pritom ne treba miješati trkaći 405 Turbo 16 sa serijskim modelom 405 T16, jer su udaljeni galaksijama, premda je Peugeot za civilnu izvedbu iskoristio upravo tu kultnu oznaku.

lac_0705

Foto: Ivan Lacković

Trkaći 405 je baš poput modela 205 Turbo 16 sa središnje smještenim motorom bio namijenjen isključivo utrkivanju i na neki je način bio tek razvučeni i poboljšani 205 grupe B u režiji Peugeot Talbot Sporta, sa 900 kg i više od 600 KS. A sportske mu slave nije nedostajalo: 1988. je Ari Vatanen upravo u njemu postavio najbolje vrijeme na utrci Pikes Peak Hill Climb (o čemu je snimljen i popularni dokumentarac nazvan Climb Dance, odnosno Penjački ples), a potom 1989. i 1990. pobijedio i na reliju Paris-Dakar.

lac_0740

Foto: Ivan Lacković

Što je, dakako, i više nego solidno sportsko nasljeđe za cestovni 405 T16. Za ono vrijeme performansama je obarao s nogu i ubijao konkurenciju: stotku je iz stajanja ta 1340 kg teška limuzina hvatala za 7 sekundi, a mogla je pojuriti i do 235 km/h. Pritom je raritet i činjenica da su se inicijalna snaga i moment od 200 KS i 288 Nm u kratkotrajnom overboostu od 45 sekundi dizali na 220 KS i 318 Nm već pri 2400 okretaja zahvaljujući elektronski nadziranom wastegte ventilu. Bila je to top tehnologija svog vremena…

lac_0631

Foto: Ivan Lacković

A kako se takva egzota drži danas, i dali ju je problem podržavati, upitali smo njezinog vlasnika. I od Brune dobili odgovor da je njegov 23 godine star Peugeot 405 T16, koji je prešao već 286.000 kilometara, još kao mladić, potpuno ispravan i originalan osim završetka ispuha i većih kočnica. Dodaje kako mu mora još tek malo srediti lim, kako održavanje nije problem, ali i da je neke dijelove ipak dosta teško ili nemoguće pronaći, pa je, primjerice, turbinu morao dati reparirati. Problem mu je zadala i činjenica da zbog svoje specifične izvedbe nigdje u Hrvatskoj nije mogao odzračiti sustav za spojku, koji je na kraju skinuo s auta, poslao u Francusku i odzračenu dobio poštom nazad, što ga je, kaže, koštalo “par stotina eura”.

U vožnji, pak, ovaj automobil, i danas je vrlo uvjerljiv. Vlasnik ističe njegovu snagu i performanse, ali skreće pozornost i na praktičnost limuzine prtljažnika obujma 420 litara. No dodaje da je 405 T16 zapravo po svemu rezerviran isključivo za lijevu traku autoceste, kad do izražaja dolaze brzina, ali i začudna udobnost, dok u vožnji zavojima do izražaja dolaze njegove vrhunske vozne osobine.

lac_0677

Foto: Ivan Lacković

Zahvaljujući stalnom pogonu na sva četiri kotača s raspodjelom pogonskog momenta u omjeru 53 posto sprijeda i 47 straga (visko spojka na središnjem diferencijalu i Torsen diferencijal na stražnjoj osovini) Peugeot 405 T16 je vrlo upravljiv, pa i kod pretjerivanja pokazuje tek minimalnu tendenciju za podupravljanje ili preupravljanje. Ukupno, ovaj sjajan Peugeot pokazuje visoke limite, pa, podsjeća nas Bruno, prije sjedanja za volan treba biti siguran da su upravo takve i vozačke vještine vozača. Potpuno mu vjerujemo…

izvor: jutarnji.hr/autoklub

TOP DESET NAJBOLJIH AUTOMOBILA

Automobili su pokazali da u novom stoljeću da više ni približno nisu ono što su nekada bili, oni su još jače skrenuli u domenu autonomije i dodatne opreme.Mada  je u svijetu na četiri točka ostalo malčice mjesta, pa je nekoliko proizvođača uspjelo proizvesti nekoliko zanimljivih i barem naizgled posebnih modela od kojih je ova lista sastavljena.

Bugatti Chiron

Mada je njegov prethodnik,moćni Veyron ispao revolucijom,  Chiron zapravo kao njegov nasljednik i ne može biti nešto mega-posebno, deseto je mjesto rezervirano za njega jer  taman tu negdje. Chiron zapravo je pokretni dokaz tome da proizvođači automobila i dalje brzinu vide kao nešto što savršeno paše uz ekskluzivnost, pa zbog toga ovaj automobil nije moguće staviti na bilo kakvu marginu. No da smo doživjeli šok zbog oduševljenja pri pojavljivanju prvih službenih navoda vezanih uz Chiron, ne možemo reći i zato se ovaj automobil nalazi tek na 10. mjestu.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Golf GTI Clubsport  je ove godine ne samo punio kompletan  medijski prostor, već je praktično provirivao iz ćoška zbog Dieselgatea – afere koja je svijetu vrlo ubjedljivo dala do znanja da Volkswagen zajedno sa svim drugim proizvođačima ekološki svjesnih dizela zapravo mulja koliko je dug i širok. Što god da  je pogodilo Volkswagen, njihov je Golf doživio ovu „hardcore“ verziju i poharao Nordschleife, pokazujući Renaultu srednji prst. Ruku na srce, moram reći da čak ni s rekordnim vremenom na „zelenom paklu“ ni sa svom silom performansi i opreme ovaj Golf ni približno ne opravdava svoju poprilično paprenu cijenu, ali to je već drugi par rukava. Kao automobil je ovaj Golf doista nešto spektakularno i posebno, a zatim i apsolutno neočekivano i ugodno iznenađenje iz Wolfsburga. Zato je svoje mjesto našao (i) ovdje.

Ford Focus RS

Uzmemo li u obzir to da su RS-Fordovi oduvijek imali „ono nešto posebno“, za očekivati je bilo da će i Focus RS najnovije generacije zadržati takav pristup. No ovaj je automobil apsolutno zaista prevazišao sva očekivanja. Priznajem, dizajnom definitivno nije nešto posebno, a onaj „Drift“ gumbić mnogima je smiješan i nepotreban dio opreme ovog automobila, ali performanse i stav koji iz sufiksa RS nekako čini skraćenicu za agresivnost jednostavno očarava – pogotovo u plavoj boji. Jasno ko bijeli dan da postoje brži, jači i ekskluzivniji automobili od ovog Forda, ali među konkurencijom u sklopu koje se Focus RS nalazi, jednostavno je nemoguće ne izdvojiti i ne obožavati ga. Pa ako već zbog ničeg drugog, onda je zbog toga zaslužio biti prisutan i ovdje.Slažeteli se?

Cadillac CTS-V

Da, poznato mi je ,velika većina vas ce reći da je BMW bolji i da Mercedes-Benz daje više razloga za kupnju, ljubitelji okupljeni oko „gospodara prstenova“ ili paraolimpijskog logotipa reći će kako nemamo pojma o čemu pričamo. No Cadillac sa svojim V-modelima tokom posljednjih godina pokazuje apsolutnu posvećenost performansama i u svijet nenormalno brzih limuzina donosi svoj unikatan potpis. Mada taj potpis nema tradiciju brzine i ludila s kojom raspolažu Audi, BMW i Mercedes-Benz, no kada se sjetimo da je Cadillac zaokrenuo iz svijeta namijenjenog mafijašima i penzionerima prema Le Mansu i Nordschleifeu, jasno je vidljivo zašto smo CTS-V stavili na ovu top-listu.

Chevrolet Camaro ZL1

Naravno na popis ide još jedan  "Amer" i svojevrsne legende koja još od šezdesetih Chevrolet stavlja na kartu proizvođača koji očaravaju stavom i performansama. Doduše, posljednja generacija Camara skroz malo  je izgubila kormilo, jer motor iz Corvette skupa s dijelovima ovjesa kakvi se nalaze na Cadillacovim V-modelima zajednički ne idu u prilog originalnosti, ali sve je to relativno nebitno kada se pogleda šira slika. ZL1 stvarno je siguran  automobil koji na dnevnoj bazi svojom pojavom može fascinirati gdje god da se pojavi, a na stazi je uvjerljiviji od mnogih skupljih pripadnika svijeta sportskih super brzih automobila. Možda je malčice „nabrijan“ u svom nastupu i time ispada smiješnim za sve one kojima nošenje kaubojskog šešira nije nimalo privlačno, ali s obzirom na to da su sve bitne komponente na njemu daleko nadmašle „muscle car“ filozofiju iz šezdesetih, Camaro ZL1 je jednostavno zakon i tu je kraj priče.

Mercedes-Benz AMG GT-C

AMG GT-C moguće opisati jedino jednom riječju "nema dalje"perverzija na četiri točka koja nikog ama baš nikog ne može ostaviti ravnodušnim .AMG GT je već sam po sebipredobar automobil koji krase brzina i performanse i onaj najbitniji faktor ekskluzivnosti, ali ova topless-verzija modela sve to podiže za još pokoju stepenicu. Uostalom, samo pogledajte kako to čudovište bez krova izgleda i kakav dojam odaje i sve će vam biti jasno.Ako kojim slučajem i dalje niste sigurni zašto smo ovaj automobil naveli u sklopu ove top-liste, možda je vrijeme da posjetite ljekara  ili jednostavno svoj auto-entuzijazam prebacite u neku drugu domenu poput npr. šivanja ili kuhanja.

Renault Talisman (pogotovo karavan)

„Renault? Halo legendo četvrto mjesto? Da li ste vi normalni?!?“ Sigurna  pitanja, moramo priznati. No Talisman nastavlja onu ispravnu ideologiju luksuza i apsolutne udobnosti iz nekih prošlih vremena, te korača istim stazama kojima su koračali modeli 20, 25, 30 i svemirska limuzina iz devedesetih, odnosno Safrané. Ruku na srce, ovaj se automobil možda i ne bi našao na ovoj top-listi da nije bilo ovogodišnjeg Auto Showa, gdje je na Renaultovom izlagačkom prostoru plavi karavan tog naziva nekima od nas uzrokovao nekontrolirano ispuštanje sline iz usta. Uzimajući u obzirom na to da oduvijek volimo karavane (i to pogotovo one brze ili po nečem posebno atraktivne), to i nije nešto čudno, no s obzirom na Renaultove modele koji su tokom  posljednjih godina opisivali firmu i njenu orijentaciju na tržištu, Talisman nas je izuzetno pozitivno  iznenadio u svakomn pogledu. Samim time je ovaj model zasjao u svom punom sjaju i definitivno pokazao da Renault može proizvesti puno uvjerljivije modele od blijedih SUV-a i CrossOvera kakve smo navikli gledati na tržištu s logotipom „tvoraca automobila“.

Acura (Honda) NSX

Mada je izrada modela trajala više od deset godina i usprkos činjenici da je originalni NSX nešto apsolutno neponovljivo, Honda je još jednom pokazala da u svojim redovima i dalje ima ekipu koja može i zna iznenaditi čak i one najzahtjevnije među nama.Ako će mo iskreno  novi  NSX Hibrid  kao takav ima itekako puno razloga da ga ne volimo baš previše, ali ovaj automobil umjesto ekoloških muljarija i marketinških trikova raspolaže s pravim, stvarnim i iskoristivim performansama koje ga čine itekako posebnim. Sasvim realno gledano, ovaj automobil ni u bunilu ne treba uspoređivati s Priusom, jer kao pravi sportski automobil (što NSX definitivno jest) s njime ni u kojoj religiji nije usporediv. Dakako, ako je poređenje potrebno, onda je tek McLaren P1, Ferrari LaFerrari i Porsche 918 moguće staviti u istu rečenicu s novim NSX-om, a u sklopu takve usporedbe NSX ispada najposebnijim od mnogo njih, jer je cijenom poput super-automobila na akciji u obližnjem salonu. Pametnome dosta.

Porsche Panamera

Svakako iznenađenja desetljeća i jedne od najozbiljnih prikaza pretvaranja odvratne gusjenice u predivnog leptira. Kada je prva Panamera prikazana svijetu, mnogi od nas su pomislili kako se radi o nekoj neukusnoj šali. Potom su šok i nevjerica prerasli u gađenje, a na kraju je cijela priča završila smijehom i sarkastičnim primjedbama na konto 911-ice na koju je pao "peh". Dakle prva je generacija Panamere usprkos neslaganjima nekih po tom pitanju (izuzev interijera) bila gadna poput gangrenozne rane, pa je ova druga generacija na tržište donijela jedno od najugodnijih iznenađenja u toku proteklih godina i Panameru svrstala na kartu najljepših automobila na svijetu. Luksuz i performanse nisu nešto što bismo posebno isticali, jer na kraju krajeva ipak je to Porsche, ali dizajn apsolutno očarava iz svih uglova i to je sasvim dovoljno da konstatiramo kako poželjniju limuzinu već dugo godina nismo imali prilike vidjeti.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Ma jasno kao dan BMW M3 je super. Mercedes-Benz AMG C63 je također perverzija. Audi RS4 svakako  ima „ono nešto posebno“ usprkos činjenici koja kaže da je zbog pogona na sva četiri točka.No usprkos svim pozitivnim i posebnim stranama, niti jedan od tri navedena modela nema ono što ima Alfa Giulia Quadrifoglio – bukvalno klasičan dašak ludila i elegancije s kojima ova Alfa već s prvim fotografijama apsolutno očarava i obara s nogu htjeli to priznati ili ne. Naravno…već smo stoput utvrdili kako bismo radije kupili M3, nego „riskirali“ s Alfom, no sve je to samo teorija. U praksi bismo definitivno probdjeli nekoliko neprospavanih noći preispitujući razloge „za“ i „protiv“, jer kombinacija Ferrarija i Maseratija upakirana u Alfinu karoseriju jednostavno nije nešto što bi u bilo kojem rječniku označavalo nešto za odbaciti ili marginalizirati.I da , cijena je i više nego paprena, mada  s druge strane je ovo Alfa kakvu smo dugo,dugo željno iščekivali i sada kad se konačno nalazi među nama, ne vidimo druge opcije osim obožavanja svega što Giulia Quadrifoglio predstavlja. …a vjerovali ili ne, radi se o jako puno toga. Eto…naša je lista popunjena.Vjerovatno su  neki od automobila  s nje zasigurno naišli na odobravanje, dok su se zbog nekih mnogi zapitali kakvih smo se droga "dosinili" prije sastavljanja ove liste. Razumije se  da smo u nju mogli uvrstiti još svega i svačega, ali ovo su automobili na koje smo u bilo koje doba dana ili noći uvijek bili u mogućnosti obratiti potpunu pažnju. Iskreno se nadamo da ćete barem jednim  dijelom razumjeti kako smo i zašto sastavili ovu top-listu.

Comments

comments

NAJGLEDANIJI VIDEO DANAS NA PORTALU:

Na vrh
Zatvori