Novosti

Top 5 specijalnih edicija za BMW M3

Iako se „posebno“ u današnjem svijetu automobila gleda kroz količinu novaca i kvalitetno starenje, i dalje postoje „posebne“ verzije pojedinih automobili koji entuzijastima znače još više gušta.
Uglavnom, kako je i aktualni nasljednik te tradicije uobličen u BMW M4 GTS jedan od takvih automobila, ovaj tekst ima namjenu podsjetiti na neka prošla vremena zbog kojih je M4 GTS danas aktualan.

Prepoznatljiv logotip BMW-ove M-divizije.

Prepoznatljiv logotip BMW-ove M-divizije.

Ako ste jedan od sretnika koji si u životu mogu priuštiti BMW M3, to vam je najvjerojatnije već samo po sebi dovoljno. No ako vam pak nije, BMW je oduvijek smišljao načine kako da unaprijedi postojeću „trojku“ s M-prefiksom i time „ultimativni vozački stroj“ još više usmjeri prema performansama, brzini i lakoći.
Cijela priča počinje tamo negdje u osamdesetima, tj. s prvom generacijom modela M3, koji je tijekom svog postojanja na tržištu dobio nekolicinu limitiranih serija samog sebe, te je (između ostalog) zbog toga otvorio vrata novim generacijama tog modela, čije postojanje auto-entuzijaste diljem svijeta fascinira i dan-danas.
Uglavnom, usprkos kronološkoj netočnosti, ovo je top-lista pet najzanimljivijih „trojki“ s M-oznakom:

BMW M3 GT (E36) - zelenko s viškom testosterona.

BMW M3 GT (E36) – zelenko s viškom testosterona.

05. BMW M3 GT (E36)
Godina je 1995. Aktualna je druga generacija modela M3, a ideja je uobličena u svojevrstan nastavak priče o performansama u kojima je moguće uživati svaki dan.
M3 GT proizveden je u tek 350 primjeraka – i to isključivo u srebrnoj i zelenoj boji.
Pod poklopcem motora nalazio se već dobro poznati 6-cilindrični stroj, koji se uz (zloglasni) VANOS-sustav mogao pohvaliti sa zapreminom od tri litre. Dakle, reklo bi se da nije riječ o ničem na što vlasnici modela M3 bez sufiksa GT već otprije nisu navikli.
No GT-verzija ovog modela imala je zapreminu od 3,2 litre, čime je iz motora izvučena brojka od ukupno 295 konja.
To naravno i dalje ne zvuči kao revolucija u bilo kojem smislu, ali uz tu dodatnu injekciju konja ovaj je M3 otišao na dijetu, te je sa sebe skinuo nekoliko desetaka kilograma.
Vrata ovog automobila izvedena su od aluminija, a poradilo se i na olakšavanju brojnih drugih komponenata zbog kojih je ovaj automobil ispao bržim, jačim i sposobnijim za razmještanje organa šačici vlasnika koji su ga imali privilegiju kupiti.
U pravilu je M3 GT najmanje poseban u odnosu na ostatak ove liste i samo zato se nalazi na posljednjem mjestu. No to nipošto ne znači da nije vrijedan spomena, pa je iz tog razloga na listi i našao svoje mjesto.
Uostalom, jeste li ikada vidjeli ovaj automobil uživo? Niste? E pa zato je poseban.

BMW M3 CRT (E90) - limuzina u kojoj je moguće plašiti punicu.

BMW M3 CRT (E90) – limuzina u kojoj je moguće plašiti punicu.
foto: BMW

04. BMW M3 CRT (E90)
Polovicom 2011. godine BMW je svijetu odlučio prezentirati svoje najnovije oružje – BMW M3 „Carbon Racing Technologies“, odnosno skraćeno CRT.
Iako su se mjesecima prije same prezentacije ovog automobila uzduž i poprijeko interneta mogle naći fotografije i najave oko ove verzije tada već uvelike aktualne M3-ke, nitko nije mislio da će ova verzija modela zaživjeti izvan konceptualne faze.
No to se na kraju ipak dogodilo i BMW je po predstavljanju ovog automobila najavio i kratku ultra-limitiranu seriju od samo 67 komada.
Inicijalno se trebalo raditi o tek malčice olakšanom automobilu, ali na kraju vrišteći V8-motor dobiva injekciju snage, što rezultira s ukupno 450 konja.
Paralelno s pimplanjem po motoru provode se i kirurški zahvati na karoseriji koji pak rezultiraju gubitkom težine od nekih 68 kilograma, tj. ukupnu težinu od 1,580 kilograma, pa se zbog svega toga u pozitivnom smjeru okreću i brojke vezane uz ubrzanje, g-sile raznoraznih smjerova, a u konačnici i one vezane uz maksimalnu brzinu.
Uglavnom, kada se sve zbroji i oduzme, BMW M3 CRT ispada jednom od najfascinantnijih automobila u kojima je moguće preplašiti četveročlanu obitelj, pa ako već ništa drugo, barem je zbog toga poseban.

BMW M3 GTS (E92) - zvijer s opcionalnom klimom.

BMW M3 GTS (E92) – narančasta zvijer s opcionalnom klimom.

03. BMW M3 GTS (E92)
Iako je ova specijalno-limitirano-samoubilačka verzija modela M3 izašla godinu dana prije gore navedene CRT-verzije, mnogi se kunu u to da CRT kraj GTS-a nema što tražiti.
Što se motora tiče, reklo bi se da je identičan onome koji je M3 CRT koristio 2011. godine. Dakle riječ je o 4,4-litarskom V8-motoru s ukupno 450 konja i oko toga ne treba trošiti previše slovnih znakova.
No s druge strane je za M3 GTS dijeta bila još rigoroznija, te je rezultatno stanje svedeno na ukupno 1,530 kilograma, tj. još 50 manje u odnosu na CRT-verziju koja u tom momentu još nije ni izašla na tržište.
Zbog svega toga je M3 GTS prema mišljenju mnogih ispao ultimativnim BMW-ovim automobilom za upotrebu na stazi, te je to potvrđeno i s nekim brojkama.
E sad…kako ne bih ostao samo na suhoparnim navodima vezanim uz sekunde potrebne za ubrzanje od nule do stotke, te uz maksimalnu brzinu, vrijedi spomenuti kako je M3 GTS unutar svoje klase svojevremeno ispao najbržim na legendarnom Nordschleifeu, postavivši ukupno vrijeme od 7 minuta i 48 sekundi.
Tome je uz injekciju snage i olakšanu karoseriju pomoglo i mali milijun mehaničkih detalja, ali i poneka rješenja koja su u smislu aerodinamičkih svojstava učinila svoje. Uglavnom, BMW M3 GTS i dan-danas slovi kao jedan od najpoželjnijih modela ove slavne bavarske marke, a prema svemu sudeći, tako bi moglo i ostati.

BMW M3 CSL (E46) - posljednji klasični M3.

BMW M3 CSL (E46) – posljednji klasični M3.

02. BMW M3 CSL (E46)
Kada je 2003. godine BMW M3 CSL (odnosno „Coupe Sport Leichtbau“, ako ćemo pojašnjavati skraćenice) vidio svjetlo dana, ideja je bila s tim automobilom podsjetiti na sedamdesete i 3.0 CSL (odnosno „Batmobile“, kako su mnogi ovaj automobil od milja nazivali) i svijetu automobila time dati do znanja da BMW i dalje ima izuzetno sportske aspiracije.
To doduše nije bilo potrebno posebno naglašavati, jer je E46 po uspjehu na stazama diljem svijeta došao jako blizu E30, ali kako Nijemci poslovično ništa ne prepuštaju slučaju, CSL je odjednom stigao na tržište kao limitirana i posebna serija (tada) aktualne „M-trojke“.
Što se tehnikalija tiče, vjerujte mi na riječ kada kažem da ih je jednostavno previše i iskreno vjerujem da se čak ni glavni i odgovorni ljudi iza ove verzije modela M3 ne bi sjetili svega što je na ovom automobilu u smislu performansi i ekskluzivnosti provedeno.
Stoga ni neću gnjaviti sa stavkama koje ionako tek inženjerima i mehaničarima mogu poslužiti kao motivacija za masturbaciju, već ću radije otići u smjeru posebnosti koje su na ovom automobilu bile vidljive iz aviona.
Naime, izuzev optičkih dodataka koji za razliku od „obične“ verzije modela M3 služe isključivo funkciji, ne treba posebno naglašavati kako na estetiku nitko nije obraćao pretjerano puno pozornosti. No E46 je ionako kao model bio predivan, pa to nije ni bilo prijeko potrebno.
S druge strane je motoru, ovjesu, smanjenju težine i čvrstoći šasije posvećena hrpetina radnih sati, pa je zbog toga M3 CSL doista ispao „ultimativnim vozačkim strojem“.
Tome u prilog ide i vrijeme od 7:50 koje je tijekom jednog poprilično divljačkog i sumanutog kruga na Nordschleifeu postigao g. Horst von Saurma, kao i činjenica da unutar te kategorije automobila skoro sedam godina nije bilo pomaka niti za stotinku – sve dok na Nordschleife nije stigao M3 GTS.
Dakle BMW M3 CSL bez problema je moguće opisati kao najbliži praktičan opis slogana s kojim se ova marka i dan-danas služi.
Čak ni brojke nije bitno spominjati u prilog toj tezi.

BMW M3 Sport Evolution (E30) - legendarna verzija legendarnog automobila.

BMW M3 Sport Evolution (E30) – legendarna verzija legendarnog automobila.

01. BMW M3 Sport Evolution (E30)
Pa nije valjda da ste iznenađeni prvim mjestom ove top-liste?!
Naravno da niste, jer svi kojima jedan dio krvne slike čini oktanska vrijednost itekako dobro znaju da je prva generacija modela M3 ispala revolucijom, a ova je verzija tu revoluciju sa staze prenijela na cestu.
Iako je „kockica“ u današnje vrijeme više relikvija nego automobil, te u usporedbi s nekim najobičnijim brzim kompaktima ovaj automobil danas ispada spor i bezličan, vjerujte da se radi samo o teoriji. Dapače, u praksi ovaj automobil u ovoj verziji ispada raritetom (s obzirom na tek 600 proizvedenih primjeraka) i zbog toga vrijedi ogromne količine novaca, a s druge strane vozaču i dan-danas nudi jedan od najčišćih prikaza kako je to zapravo voziti trkaći automobil.
Izvana je Sport Evolution „kockica“ tek malčice različita od „obične“ verzije, te se cijela priča većinom svodi na vizualne detalje poput posebnog dezena felgi, crvene trake koja okružuje automobil, te još nekolicine optičkih dodataka kakve laici neće ni primijetiti. No to je sve tek dio zanimljivih detalja i dizajnerskih rješenja vezanih uz ovaj automobil, jer se ono pravo zapravo nalazi na skrivenim mjestima.
Za početak tu je motor koji je kroz povećanje zapremine profitirao s cijelih 42 konja viška u odnosu na „običnu“ verziju modela. Zatim je tu mali milijun dorada i finih podešenja vezanih uz ovjes, pogonski i upravljački sklop, te samu šasiju, koja je dodatno očvrsnuta i kruća.
Uglavnom, kada se sve zbroji i oduzme, BMW M3 Sport Evolution nije bio samo posljednji krik za generaciju E30, već urlik koji se čuje i dan-danas i za mnoge predstavlja izvor vječne fascinacije, što je pak za današnji svijet automobila većinom nezamislivo.
Stoga ova „kockica“ ne samo da predstavlja jedan fascinantan automobil, već dobrim dijelom definira BMW kao marku i M-diviziju kao polje snova svakog BMW-entuzijasta, a time se pak tek rijetki automobili mogu pohvaliti.

...a ovako trenutno izgleda budućnost...

…a ovako trenutno izgleda budućnost…
foto: BMW

TOP DESET NAJBOLJIH AUTOMOBILA

Automobili su pokazali da u novom stoljeću da više ni približno nisu ono što su nekada bili, oni su još jače skrenuli u domenu autonomije i dodatne opreme.Mada  je u svijetu na četiri točka ostalo malčice mjesta, pa je nekoliko proizvođača uspjelo proizvesti nekoliko zanimljivih i barem naizgled posebnih modela od kojih je ova lista sastavljena.

Bugatti Chiron

Mada je njegov prethodnik,moćni Veyron ispao revolucijom,  Chiron zapravo kao njegov nasljednik i ne može biti nešto mega-posebno, deseto je mjesto rezervirano za njega jer  taman tu negdje. Chiron zapravo je pokretni dokaz tome da proizvođači automobila i dalje brzinu vide kao nešto što savršeno paše uz ekskluzivnost, pa zbog toga ovaj automobil nije moguće staviti na bilo kakvu marginu. No da smo doživjeli šok zbog oduševljenja pri pojavljivanju prvih službenih navoda vezanih uz Chiron, ne možemo reći i zato se ovaj automobil nalazi tek na 10. mjestu.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Golf GTI Clubsport  je ove godine ne samo punio kompletan  medijski prostor, već je praktično provirivao iz ćoška zbog Dieselgatea – afere koja je svijetu vrlo ubjedljivo dala do znanja da Volkswagen zajedno sa svim drugim proizvođačima ekološki svjesnih dizela zapravo mulja koliko je dug i širok. Što god da  je pogodilo Volkswagen, njihov je Golf doživio ovu „hardcore“ verziju i poharao Nordschleife, pokazujući Renaultu srednji prst. Ruku na srce, moram reći da čak ni s rekordnim vremenom na „zelenom paklu“ ni sa svom silom performansi i opreme ovaj Golf ni približno ne opravdava svoju poprilično paprenu cijenu, ali to je već drugi par rukava. Kao automobil je ovaj Golf doista nešto spektakularno i posebno, a zatim i apsolutno neočekivano i ugodno iznenađenje iz Wolfsburga. Zato je svoje mjesto našao (i) ovdje.

Ford Focus RS

Uzmemo li u obzir to da su RS-Fordovi oduvijek imali „ono nešto posebno“, za očekivati je bilo da će i Focus RS najnovije generacije zadržati takav pristup. No ovaj je automobil apsolutno zaista prevazišao sva očekivanja. Priznajem, dizajnom definitivno nije nešto posebno, a onaj „Drift“ gumbić mnogima je smiješan i nepotreban dio opreme ovog automobila, ali performanse i stav koji iz sufiksa RS nekako čini skraćenicu za agresivnost jednostavno očarava – pogotovo u plavoj boji. Jasno ko bijeli dan da postoje brži, jači i ekskluzivniji automobili od ovog Forda, ali među konkurencijom u sklopu koje se Focus RS nalazi, jednostavno je nemoguće ne izdvojiti i ne obožavati ga. Pa ako već zbog ničeg drugog, onda je zbog toga zaslužio biti prisutan i ovdje.Slažeteli se?

Cadillac CTS-V

Da, poznato mi je ,velika većina vas ce reći da je BMW bolji i da Mercedes-Benz daje više razloga za kupnju, ljubitelji okupljeni oko „gospodara prstenova“ ili paraolimpijskog logotipa reći će kako nemamo pojma o čemu pričamo. No Cadillac sa svojim V-modelima tokom posljednjih godina pokazuje apsolutnu posvećenost performansama i u svijet nenormalno brzih limuzina donosi svoj unikatan potpis. Mada taj potpis nema tradiciju brzine i ludila s kojom raspolažu Audi, BMW i Mercedes-Benz, no kada se sjetimo da je Cadillac zaokrenuo iz svijeta namijenjenog mafijašima i penzionerima prema Le Mansu i Nordschleifeu, jasno je vidljivo zašto smo CTS-V stavili na ovu top-listu.

Chevrolet Camaro ZL1

Naravno na popis ide još jedan  "Amer" i svojevrsne legende koja još od šezdesetih Chevrolet stavlja na kartu proizvođača koji očaravaju stavom i performansama. Doduše, posljednja generacija Camara skroz malo  je izgubila kormilo, jer motor iz Corvette skupa s dijelovima ovjesa kakvi se nalaze na Cadillacovim V-modelima zajednički ne idu u prilog originalnosti, ali sve je to relativno nebitno kada se pogleda šira slika. ZL1 stvarno je siguran  automobil koji na dnevnoj bazi svojom pojavom može fascinirati gdje god da se pojavi, a na stazi je uvjerljiviji od mnogih skupljih pripadnika svijeta sportskih super brzih automobila. Možda je malčice „nabrijan“ u svom nastupu i time ispada smiješnim za sve one kojima nošenje kaubojskog šešira nije nimalo privlačno, ali s obzirom na to da su sve bitne komponente na njemu daleko nadmašle „muscle car“ filozofiju iz šezdesetih, Camaro ZL1 je jednostavno zakon i tu je kraj priče.

Mercedes-Benz AMG GT-C

AMG GT-C moguće opisati jedino jednom riječju "nema dalje"perverzija na četiri točka koja nikog ama baš nikog ne može ostaviti ravnodušnim .AMG GT je već sam po sebipredobar automobil koji krase brzina i performanse i onaj najbitniji faktor ekskluzivnosti, ali ova topless-verzija modela sve to podiže za još pokoju stepenicu. Uostalom, samo pogledajte kako to čudovište bez krova izgleda i kakav dojam odaje i sve će vam biti jasno.Ako kojim slučajem i dalje niste sigurni zašto smo ovaj automobil naveli u sklopu ove top-liste, možda je vrijeme da posjetite ljekara  ili jednostavno svoj auto-entuzijazam prebacite u neku drugu domenu poput npr. šivanja ili kuhanja.

Renault Talisman (pogotovo karavan)

„Renault? Halo legendo četvrto mjesto? Da li ste vi normalni?!?“ Sigurna  pitanja, moramo priznati. No Talisman nastavlja onu ispravnu ideologiju luksuza i apsolutne udobnosti iz nekih prošlih vremena, te korača istim stazama kojima su koračali modeli 20, 25, 30 i svemirska limuzina iz devedesetih, odnosno Safrané. Ruku na srce, ovaj se automobil možda i ne bi našao na ovoj top-listi da nije bilo ovogodišnjeg Auto Showa, gdje je na Renaultovom izlagačkom prostoru plavi karavan tog naziva nekima od nas uzrokovao nekontrolirano ispuštanje sline iz usta. Uzimajući u obzirom na to da oduvijek volimo karavane (i to pogotovo one brze ili po nečem posebno atraktivne), to i nije nešto čudno, no s obzirom na Renaultove modele koji su tokom  posljednjih godina opisivali firmu i njenu orijentaciju na tržištu, Talisman nas je izuzetno pozitivno  iznenadio u svakomn pogledu. Samim time je ovaj model zasjao u svom punom sjaju i definitivno pokazao da Renault može proizvesti puno uvjerljivije modele od blijedih SUV-a i CrossOvera kakve smo navikli gledati na tržištu s logotipom „tvoraca automobila“.

Acura (Honda) NSX

Mada je izrada modela trajala više od deset godina i usprkos činjenici da je originalni NSX nešto apsolutno neponovljivo, Honda je još jednom pokazala da u svojim redovima i dalje ima ekipu koja može i zna iznenaditi čak i one najzahtjevnije među nama.Ako će mo iskreno  novi  NSX Hibrid  kao takav ima itekako puno razloga da ga ne volimo baš previše, ali ovaj automobil umjesto ekoloških muljarija i marketinških trikova raspolaže s pravim, stvarnim i iskoristivim performansama koje ga čine itekako posebnim. Sasvim realno gledano, ovaj automobil ni u bunilu ne treba uspoređivati s Priusom, jer kao pravi sportski automobil (što NSX definitivno jest) s njime ni u kojoj religiji nije usporediv. Dakako, ako je poređenje potrebno, onda je tek McLaren P1, Ferrari LaFerrari i Porsche 918 moguće staviti u istu rečenicu s novim NSX-om, a u sklopu takve usporedbe NSX ispada najposebnijim od mnogo njih, jer je cijenom poput super-automobila na akciji u obližnjem salonu. Pametnome dosta.

Porsche Panamera

Svakako iznenađenja desetljeća i jedne od najozbiljnih prikaza pretvaranja odvratne gusjenice u predivnog leptira. Kada je prva Panamera prikazana svijetu, mnogi od nas su pomislili kako se radi o nekoj neukusnoj šali. Potom su šok i nevjerica prerasli u gađenje, a na kraju je cijela priča završila smijehom i sarkastičnim primjedbama na konto 911-ice na koju je pao "peh". Dakle prva je generacija Panamere usprkos neslaganjima nekih po tom pitanju (izuzev interijera) bila gadna poput gangrenozne rane, pa je ova druga generacija na tržište donijela jedno od najugodnijih iznenađenja u toku proteklih godina i Panameru svrstala na kartu najljepših automobila na svijetu. Luksuz i performanse nisu nešto što bismo posebno isticali, jer na kraju krajeva ipak je to Porsche, ali dizajn apsolutno očarava iz svih uglova i to je sasvim dovoljno da konstatiramo kako poželjniju limuzinu već dugo godina nismo imali prilike vidjeti.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Ma jasno kao dan BMW M3 je super. Mercedes-Benz AMG C63 je također perverzija. Audi RS4 svakako  ima „ono nešto posebno“ usprkos činjenici koja kaže da je zbog pogona na sva četiri točka.No usprkos svim pozitivnim i posebnim stranama, niti jedan od tri navedena modela nema ono što ima Alfa Giulia Quadrifoglio – bukvalno klasičan dašak ludila i elegancije s kojima ova Alfa već s prvim fotografijama apsolutno očarava i obara s nogu htjeli to priznati ili ne. Naravno…već smo stoput utvrdili kako bismo radije kupili M3, nego „riskirali“ s Alfom, no sve je to samo teorija. U praksi bismo definitivno probdjeli nekoliko neprospavanih noći preispitujući razloge „za“ i „protiv“, jer kombinacija Ferrarija i Maseratija upakirana u Alfinu karoseriju jednostavno nije nešto što bi u bilo kojem rječniku označavalo nešto za odbaciti ili marginalizirati.I da , cijena je i više nego paprena, mada  s druge strane je ovo Alfa kakvu smo dugo,dugo željno iščekivali i sada kad se konačno nalazi među nama, ne vidimo druge opcije osim obožavanja svega što Giulia Quadrifoglio predstavlja. …a vjerovali ili ne, radi se o jako puno toga. Eto…naša je lista popunjena.Vjerovatno su  neki od automobila  s nje zasigurno naišli na odobravanje, dok su se zbog nekih mnogi zapitali kakvih smo se droga "dosinili" prije sastavljanja ove liste. Razumije se  da smo u nju mogli uvrstiti još svega i svačega, ali ovo su automobili na koje smo u bilo koje doba dana ili noći uvijek bili u mogućnosti obratiti potpunu pažnju. Iskreno se nadamo da ćete barem jednim  dijelom razumjeti kako smo i zašto sastavili ovu top-listu.

Comments

comments

NAJGLEDANIJI VIDEO DANAS NA PORTALU:

Na vrh
Zatvori