Novosti

BOG I BATINA: U 80 GODINA E-klase uz Ponton i Repaša, linija W123 ili Taksijaner ostao je do danas najomiljenija E-klasa

Mercedes E-klase jedan je od kultnih modela moćnog njemačkog proizvođača koji je ove godine u svom petom izdanju stigao na tržište. Dobra prilika da se prisjetimo obiteljskog stabla već 80 godina omiljene Mercedesove linije s naglaskom na besmrtni W123

Prve vožnje koje smo ljetos odradili u Portugalu i prvo testiranje potpuno nove E-klase samo su potvrdili očekivanja i pokazale da su Nijemci još jednom sklopili vrhunski hi-tech automobil koji ponovno podiže ljestvicu među poslovnim limuzinama. No, to je tek dio tradicije s obzirom na dosad u svijetu prodanih čak 13 milijuna primjeraka E klase. Koji su, ovisno o tome gdje su se zatekli stjecali potpuno različit imidž i reputaciju.

Mercedes

Na teškim terenima Afrike i Bliskog istoka, primjerice, modeli iz šezdesetih postali su sinonim za izdržljivost i dugotrajnost, dok je u SAD-u i većini europskih zemalja E klasa bila statusni simbol poslovnog čovjeka. U Njemačkoj je već desetljećima jako popularna i među gastarbajterima te taksistima, a neizostavni je dio i ponude rent-a-car tvrtki.

No, dok je naziv E klasa u uporabi od 1993., povijest Mercedesovih poslovnih limuzina mnogo je duža. Korijeni joj sežu u doba prije Drugog svjetskog rata. Mercedes s oznakom 170V (W136) prvi put je predstavljen na autosalonu 1936. u Berlinu, a kao i većina ranijih Mercedes-Benz modela bio je primjer luksuza i klase na kotačima. Uz izgled koji je podsjećao na sjajnog prethodnika (model W15), uspjeh i popularnost bila je zagarantirana i uskoro je postao najprodavanijiMercedes, koji je do 1942. proizveden u 75.000 primjeraka. Ratne godine unovačile su i tu Mercedesovu limuzinu, pa je ona u vojničkim bojama i raznim oblicima krenula i na front. Istodobno, civilni su primjerci u kriznim vremenima praćenim nestašicama goriva pokazali iznimnu svestranost, a uz pomoć posebno dizajniranih kotlova i spremnika za pogon su koristili i plin proizveden izgaranjem drva i ugljena…

gu

Foto: Daimler AG

Mercedesova postrojenja u Sindelfingenu nedaleko Stuttgarta teško su stradala u savezničkim bombardiranjima, ali nekim čudom na drugoj strani grada pogoni u Untertürkheimu bili su pošteđeni i čim su se ratna djelovanja smirila radnici su ponovno došli u tvornicu te krenuli u čišćenje i pokušaj obnavljanja proizvodnje. U početku se tu prema dozvoli savezničke uprave od preostalih dijelova izrađivalo samo bolničke i dostavne modele, ali je 1947. krenula i proizvodnja klasičnih primjeraka, koji su u početku bili namijenjeni samo za potrebe državnih službi. U svibnju 1949. predstavljen je 170D, model koji pamtimo kao četvrti osobni, ujedno i prvi poslijeratni serijski proizvođeni dizelski auto u svijetu. Posljednji od njegovih sveukupno 232.300 sklopljenih primjeraka proizvodnu traku napustio je 1955., odnosno dvije godine nakon što je predstavljen Mercedes 180 (W120), model poznat i kao Ponton. Nadimak koji je dobio zbog ravne podnice. Bio je to prvi auto sa samonosivom karoserijom i uskoro će to rješenje postati obilježje svih budućih modela. Istodobno s njime je predstavljena i trovolumenska forma karoserije, praktičniji i aerodinamički bolji oblik koji postaje standard za Mercedes.

Foto: Daimler AG

Šef dizajna u Daimleru od 1999. do 2008. Peter Pfeiffer, 180 smatra čak i začetnikom posve nove ere – Sve što je uslijedilo imalo je vrlo sličan oblik, pa možemo reći da je Mercedes 180 bez neke posebne namjere odredio glavne trendove u poslijeratnom razvoju autoindustrije. Ponton je dizajniran kako bi bio funkcionalan, ali ni Mercedes nije dugo mogao ignorirati kitnjaste forme američkih automobila, pa 1961. stiže W110, koji je zbog stražnjeg dijela nastalog po uzoru na Cadillace tog doba dobio i nadimak Heckflosse (repna peraja). Stražnju osovinu i ovjes naslijedio je od Pontona, ali novi Mercedes bio je pun tehničkih inovacija koje su i danas u uporabi, poput automatskog mjenjača, prednjih disk kočnica i motora sa šest cilindara u liniji. U sedam godina proizvedeno je 622.000 primjeraka, a zbog pouzdanosti i izdržljivosti postao je iznimno popularan među taksistima diljem svijeta.

Novi napredak stiže 1968., s modelom W114, u kojem Mercedes posebnu pažnju posvećuje komforu i upravljanju zahvaljujući novim rješenjima na ovjesu. A premda je podstavljena prednja armatura bila svjetlosnim miljama daleko od današnjih sigurnosnih sustava, baš je ugradnja tog elementa potvrdila rastuću brigu Mercedesa za sigurnost putnika u svojim vozilima. Isti pristup nastavljen je 1977. s modelom W123, kod kojeg je spremnik goriva pomaknut straga kako bi se smanjio rizik od eksplozije u slučaju sudara. S njim dolazi i serija inovacija kao što su ubrizgavanje goriva, ABS sustav te zračni jastuk, u početku samo na vozačkoj strani. Proizvedeno je gotovo 2,4 milijuna, a nadimak Klin dobio je zbog krutih linija i kutova. Mnogi se primjerci tog modela još uvijek koriste kao radni strojevi, a procjenjuje se da ih trenutno u Maroku približno 55.000 još uvijek aktivno radi u taxi službi.

Tijekom 1984. stiže W124, prvi model s kojim službeno u uporabu ulazi i naziv E klasa. Sjajno ga je dizajnirao Pfeifferov prethodnik Bruno Sacco, Talijan koji je prema mnogima autor nekih od najljepših Mercedesa posljednjih desetljeća. Za Karla Heinza Baumanna, inženjera koji je 26 godina radio na razvoju sigurnosnih elemenata, taj model, pak, predstavlja vatromet inovacija. – Nakon početnih koraka po pitanju sigurnosti putnika na modelu W123, W124 predstavlja pravi skok. Bio je pravi pionir, prvi auto projektiran za kutna crash testiranja, kod kojeg smo simulirali moguće nesreće u stvarnom svijetu, ponosno objašnjava Baumann. Sigurnosni aspekt kojem se pridao veliki značaj ujedno je utjecao i na konstrukciju karoserije. Strukture načinjene od čelika visoke čvrstoće u kombinaciji s naprednim multi-link stražnjim ovjesom učinile su ga krućim, ali ujedno i lakšim te boljim za vožnju.

U godinama koje su slijedile stigle su i nove generacije (W210 i W211), koje se još uvijek može često sresti u svakodnevnom prometu na cesti. Svaka je donijela je nešto novo, neku inovaciju koja je vožnju učinila sigurnijom, lakšom i udobnijom, a to ogromno naslijeđe u kombinaciji s modernim tehnologijama ugrađeno je sad i u najnovije izdanje E klase. Već u prvom kontaktu s novom generacijom te sjajne njemačke limuzine uočljiva je fokusiranost na sigurnosne aspekte, jer je u nju ugrađena ogromna količina tehnologije koja će vožnju učiniti još sigurnijom i lakšom.

Ukratko

Za američke turiste sedamdesetih bio je pravi šok kad bi uvidjeli da većina taksista u Njemačkoj vozi auto koji je u to doba s njihove strane Atlantika bio statusni simbol najbogatijih. Do prije kakvih desetak godina (a i danas se mogu sresti) Mercedes 200D W123 nije bio rijetka pojava kao taksi i kod nas

Robusnost i pouzdanost motora sa 4 cilindra i mjenjača sa 4 sinkronizirane brzine, donijela je trokrakoj zvijezdi već s modelom W136 zavidan uspjeh i vjernu klijentelu 1936. godine

Uz samonosivu karoseriju Mercedes je sa slavnim Pontonom lansirao i nezaustavljive dizelske motore sa 4 cilindra, koji su i bez posebnog održavanje mogli odraditi milijun kilometara. Trovolumenska karoserija s uvučenim blatobranima, koju je Mercedes pedesetih godina promovirao s modelom W120, brzo je postala standard za sve klasične osobne aute

U prednjem i stražnjem dijelu karoserije W110 (Repaš) osmišljene su deformirajuće zone – bio je to prvi europski automobil pri čijem se projektiranju radilo na sigurnosti putnika

1936.

Mercedes 170 V (W136) predstavljen je na salonu automobila u Berlinu, ali uspjeh stiže tek nakon rata. Na tržištu ostaje do 1955. godine, kad s proizvodnih traka silazi posljednji od 232.300 primjeraka.

Mercedes-Benz 260 D (Baureihe W 138, 1936 bis 1940). ;
Mercedes-Benz 260 D (W 138 series, 1936 to 1940).;

Daimler AG

1953.

U doba ekonomskog buma stiže W120, prvi poslijeratni model s kojim je predstavljena samonosiva karoserija. Popularnost stječe pobjedom u klasi dizelaša na utrci Mille Miglia 1955.

1961.

Tehnički direktor Mercedesa Fritz Nallinger osmislio je za W110 prvu strukturu za zaštitu putnika u slučaju sudara, a uz peraje jedna od osobitosti modela bio je brzinomjer s okomito postavljenom skalom

1968.

Sa serijom W114 (6 cilindara) i W115 (4 cilindra) Mercedes doseže milijunske brojke i planetarni uspjeh. Top model prepoznaje se po dvostrukim odbojnicima i otvoru ispod vjetrobrana

Wegbereiter: Der Mercedes-Benz 240 D 3.0 der Baureihe W 115 aus dem Jahr 1974 gilt als Pionier der leistungsstarken, modernen Diesel-Pkw. ;
The super diesel: Mercedes-Benz W 115 series 240 D 3.0 of 1974.;

Daimler AG

1976.

Za dizelske motore serije W123 milijunska kilometraža bez posebnih revizija uobičajena je norma. Posljednja generacija s metalnim odbojnicima danas je omiljena među kolekcionarima youngtimera

Reisewagen mit Sechszylindermotor: Die leistungsstarken Spitzenmodelle der Mercedes-Benz Baureihe 123 (1975 bis 1985) waren in den ersten Jahren an den rechteckigen Breitbandscheinwerfern zu erkennen, die später alle Baureihen bekamen. ;
Touring car with six-cylinder engine: The powerful top-of-the-range models of the Mercedes-Benz 123 series (1975 to 1985) could be recognised in the early years by their rectangular wide-band headlamps, later fitted to all model series.;

Daimler AG

1984.

Prije službenog usvajanje oznake E klasa, W124 u svojoj ponudi imao je i verziju s pogonom na sva četiri kotača. Jedan od najznačajnijih Mercedesa dizajnirao je Talijan Bruno Sacco

 

1995.

W210

 

2002.

W211

 

2009.

W212

2016.

W213

izvor: jutarnji.hr/autoklub

TOP DESET NAJBOLJIH AUTOMOBILA

Automobili su pokazali da u novom stoljeću da više ni približno nisu ono što su nekada bili, oni su još jače skrenuli u domenu autonomije i dodatne opreme.Mada  je u svijetu na četiri točka ostalo malčice mjesta, pa je nekoliko proizvođača uspjelo proizvesti nekoliko zanimljivih i barem naizgled posebnih modela od kojih je ova lista sastavljena.

Bugatti Chiron

Mada je njegov prethodnik,moćni Veyron ispao revolucijom,  Chiron zapravo kao njegov nasljednik i ne može biti nešto mega-posebno, deseto je mjesto rezervirano za njega jer  taman tu negdje. Chiron zapravo je pokretni dokaz tome da proizvođači automobila i dalje brzinu vide kao nešto što savršeno paše uz ekskluzivnost, pa zbog toga ovaj automobil nije moguće staviti na bilo kakvu marginu. No da smo doživjeli šok zbog oduševljenja pri pojavljivanju prvih službenih navoda vezanih uz Chiron, ne možemo reći i zato se ovaj automobil nalazi tek na 10. mjestu.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Golf GTI Clubsport  je ove godine ne samo punio kompletan  medijski prostor, već je praktično provirivao iz ćoška zbog Dieselgatea – afere koja je svijetu vrlo ubjedljivo dala do znanja da Volkswagen zajedno sa svim drugim proizvođačima ekološki svjesnih dizela zapravo mulja koliko je dug i širok. Što god da  je pogodilo Volkswagen, njihov je Golf doživio ovu „hardcore“ verziju i poharao Nordschleife, pokazujući Renaultu srednji prst. Ruku na srce, moram reći da čak ni s rekordnim vremenom na „zelenom paklu“ ni sa svom silom performansi i opreme ovaj Golf ni približno ne opravdava svoju poprilično paprenu cijenu, ali to je već drugi par rukava. Kao automobil je ovaj Golf doista nešto spektakularno i posebno, a zatim i apsolutno neočekivano i ugodno iznenađenje iz Wolfsburga. Zato je svoje mjesto našao (i) ovdje.

Ford Focus RS

Uzmemo li u obzir to da su RS-Fordovi oduvijek imali „ono nešto posebno“, za očekivati je bilo da će i Focus RS najnovije generacije zadržati takav pristup. No ovaj je automobil apsolutno zaista prevazišao sva očekivanja. Priznajem, dizajnom definitivno nije nešto posebno, a onaj „Drift“ gumbić mnogima je smiješan i nepotreban dio opreme ovog automobila, ali performanse i stav koji iz sufiksa RS nekako čini skraćenicu za agresivnost jednostavno očarava – pogotovo u plavoj boji. Jasno ko bijeli dan da postoje brži, jači i ekskluzivniji automobili od ovog Forda, ali među konkurencijom u sklopu koje se Focus RS nalazi, jednostavno je nemoguće ne izdvojiti i ne obožavati ga. Pa ako već zbog ničeg drugog, onda je zbog toga zaslužio biti prisutan i ovdje.Slažeteli se?

Cadillac CTS-V

Da, poznato mi je ,velika većina vas ce reći da je BMW bolji i da Mercedes-Benz daje više razloga za kupnju, ljubitelji okupljeni oko „gospodara prstenova“ ili paraolimpijskog logotipa reći će kako nemamo pojma o čemu pričamo. No Cadillac sa svojim V-modelima tokom posljednjih godina pokazuje apsolutnu posvećenost performansama i u svijet nenormalno brzih limuzina donosi svoj unikatan potpis. Mada taj potpis nema tradiciju brzine i ludila s kojom raspolažu Audi, BMW i Mercedes-Benz, no kada se sjetimo da je Cadillac zaokrenuo iz svijeta namijenjenog mafijašima i penzionerima prema Le Mansu i Nordschleifeu, jasno je vidljivo zašto smo CTS-V stavili na ovu top-listu.

Chevrolet Camaro ZL1

Naravno na popis ide još jedan  "Amer" i svojevrsne legende koja još od šezdesetih Chevrolet stavlja na kartu proizvođača koji očaravaju stavom i performansama. Doduše, posljednja generacija Camara skroz malo  je izgubila kormilo, jer motor iz Corvette skupa s dijelovima ovjesa kakvi se nalaze na Cadillacovim V-modelima zajednički ne idu u prilog originalnosti, ali sve je to relativno nebitno kada se pogleda šira slika. ZL1 stvarno je siguran  automobil koji na dnevnoj bazi svojom pojavom može fascinirati gdje god da se pojavi, a na stazi je uvjerljiviji od mnogih skupljih pripadnika svijeta sportskih super brzih automobila. Možda je malčice „nabrijan“ u svom nastupu i time ispada smiješnim za sve one kojima nošenje kaubojskog šešira nije nimalo privlačno, ali s obzirom na to da su sve bitne komponente na njemu daleko nadmašle „muscle car“ filozofiju iz šezdesetih, Camaro ZL1 je jednostavno zakon i tu je kraj priče.

Mercedes-Benz AMG GT-C

AMG GT-C moguće opisati jedino jednom riječju "nema dalje"perverzija na četiri točka koja nikog ama baš nikog ne može ostaviti ravnodušnim .AMG GT je već sam po sebipredobar automobil koji krase brzina i performanse i onaj najbitniji faktor ekskluzivnosti, ali ova topless-verzija modela sve to podiže za još pokoju stepenicu. Uostalom, samo pogledajte kako to čudovište bez krova izgleda i kakav dojam odaje i sve će vam biti jasno.Ako kojim slučajem i dalje niste sigurni zašto smo ovaj automobil naveli u sklopu ove top-liste, možda je vrijeme da posjetite ljekara  ili jednostavno svoj auto-entuzijazam prebacite u neku drugu domenu poput npr. šivanja ili kuhanja.

Renault Talisman (pogotovo karavan)

„Renault? Halo legendo četvrto mjesto? Da li ste vi normalni?!?“ Sigurna  pitanja, moramo priznati. No Talisman nastavlja onu ispravnu ideologiju luksuza i apsolutne udobnosti iz nekih prošlih vremena, te korača istim stazama kojima su koračali modeli 20, 25, 30 i svemirska limuzina iz devedesetih, odnosno Safrané. Ruku na srce, ovaj se automobil možda i ne bi našao na ovoj top-listi da nije bilo ovogodišnjeg Auto Showa, gdje je na Renaultovom izlagačkom prostoru plavi karavan tog naziva nekima od nas uzrokovao nekontrolirano ispuštanje sline iz usta. Uzimajući u obzirom na to da oduvijek volimo karavane (i to pogotovo one brze ili po nečem posebno atraktivne), to i nije nešto čudno, no s obzirom na Renaultove modele koji su tokom  posljednjih godina opisivali firmu i njenu orijentaciju na tržištu, Talisman nas je izuzetno pozitivno  iznenadio u svakomn pogledu. Samim time je ovaj model zasjao u svom punom sjaju i definitivno pokazao da Renault može proizvesti puno uvjerljivije modele od blijedih SUV-a i CrossOvera kakve smo navikli gledati na tržištu s logotipom „tvoraca automobila“.

Acura (Honda) NSX

Mada je izrada modela trajala više od deset godina i usprkos činjenici da je originalni NSX nešto apsolutno neponovljivo, Honda je još jednom pokazala da u svojim redovima i dalje ima ekipu koja može i zna iznenaditi čak i one najzahtjevnije među nama.Ako će mo iskreno  novi  NSX Hibrid  kao takav ima itekako puno razloga da ga ne volimo baš previše, ali ovaj automobil umjesto ekoloških muljarija i marketinških trikova raspolaže s pravim, stvarnim i iskoristivim performansama koje ga čine itekako posebnim. Sasvim realno gledano, ovaj automobil ni u bunilu ne treba uspoređivati s Priusom, jer kao pravi sportski automobil (što NSX definitivno jest) s njime ni u kojoj religiji nije usporediv. Dakako, ako je poređenje potrebno, onda je tek McLaren P1, Ferrari LaFerrari i Porsche 918 moguće staviti u istu rečenicu s novim NSX-om, a u sklopu takve usporedbe NSX ispada najposebnijim od mnogo njih, jer je cijenom poput super-automobila na akciji u obližnjem salonu. Pametnome dosta.

Porsche Panamera

Svakako iznenađenja desetljeća i jedne od najozbiljnih prikaza pretvaranja odvratne gusjenice u predivnog leptira. Kada je prva Panamera prikazana svijetu, mnogi od nas su pomislili kako se radi o nekoj neukusnoj šali. Potom su šok i nevjerica prerasli u gađenje, a na kraju je cijela priča završila smijehom i sarkastičnim primjedbama na konto 911-ice na koju je pao "peh". Dakle prva je generacija Panamere usprkos neslaganjima nekih po tom pitanju (izuzev interijera) bila gadna poput gangrenozne rane, pa je ova druga generacija na tržište donijela jedno od najugodnijih iznenađenja u toku proteklih godina i Panameru svrstala na kartu najljepših automobila na svijetu. Luksuz i performanse nisu nešto što bismo posebno isticali, jer na kraju krajeva ipak je to Porsche, ali dizajn apsolutno očarava iz svih uglova i to je sasvim dovoljno da konstatiramo kako poželjniju limuzinu već dugo godina nismo imali prilike vidjeti.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Ma jasno kao dan BMW M3 je super. Mercedes-Benz AMG C63 je također perverzija. Audi RS4 svakako  ima „ono nešto posebno“ usprkos činjenici koja kaže da je zbog pogona na sva četiri točka.No usprkos svim pozitivnim i posebnim stranama, niti jedan od tri navedena modela nema ono što ima Alfa Giulia Quadrifoglio – bukvalno klasičan dašak ludila i elegancije s kojima ova Alfa već s prvim fotografijama apsolutno očarava i obara s nogu htjeli to priznati ili ne. Naravno…već smo stoput utvrdili kako bismo radije kupili M3, nego „riskirali“ s Alfom, no sve je to samo teorija. U praksi bismo definitivno probdjeli nekoliko neprospavanih noći preispitujući razloge „za“ i „protiv“, jer kombinacija Ferrarija i Maseratija upakirana u Alfinu karoseriju jednostavno nije nešto što bi u bilo kojem rječniku označavalo nešto za odbaciti ili marginalizirati.I da , cijena je i više nego paprena, mada  s druge strane je ovo Alfa kakvu smo dugo,dugo željno iščekivali i sada kad se konačno nalazi među nama, ne vidimo druge opcije osim obožavanja svega što Giulia Quadrifoglio predstavlja. …a vjerovali ili ne, radi se o jako puno toga. Eto…naša je lista popunjena.Vjerovatno su  neki od automobila  s nje zasigurno naišli na odobravanje, dok su se zbog nekih mnogi zapitali kakvih smo se droga "dosinili" prije sastavljanja ove liste. Razumije se  da smo u nju mogli uvrstiti još svega i svačega, ali ovo su automobili na koje smo u bilo koje doba dana ili noći uvijek bili u mogućnosti obratiti potpunu pažnju. Iskreno se nadamo da ćete barem jednim  dijelom razumjeti kako smo i zašto sastavili ovu top-listu.

Comments

comments

NAJGLEDANIJI VIDEO DANAS NA PORTALU:

Na vrh
Zatvori