Novosti

Mercedes-Benz OM 654 pokazao tko je gazda među dizelašima!

SA 195 KS I 400 NM IZ 1950 CCM NAJSNAŽNIJI JE DVOLITRENI DIZELAŠ S JEDNIM TURBOPUNJAČOM.

Redni 4-cilindarski dizelaš serije OM 651 od 2008. okosnica je Mercedes-Benzove ponude motora, u gotovo svim modelima (A, B, C i E-klasi, CLA, GLA, GLC te gospodarskim Vito i Sprinter), snage 136 do 204 KS. Nedavno je debitirao u novoj limuzini E 220 d (W213), a karakteristike su mu izvrsno prilagođene novom automatskom mjenjaču s devet stupnjeva 9G-Tronic. Štedljiv i robustan, s blokom od lijevanog željeza, premda ne odveć uglađen, na početku karijere ni pouzdan (zbog problema s piezo-brizgaljkama i faznim lancima), ispunio je očekivanja, ali polako gubi korak s najboljima. Stoga ga svečano nasljeđuje OM 654, prvi Mercedesov 4-cilindarski dizelaš potpuno aluminijske konstrukcije (glava i blok).

 

 

Stuttgartski proizvođač ističe kako je začetnik nove generacije dizelaša i kruna 80-godišnjeg razvoja. Stručnjaci su gotovo nepodijeljeni: ne samo je dosad najbolji Mercedesov dizelaš, nego i trenutačno najsavršeniji, dakle najbolji automobilski dizelski motor na svijetu! Obujam mu je (samo) 1950 ccm, a osnovne dimenzije (provrt, hod i međuosni razmak cilindara) određeni prostorom ugradnje, odnosno željom za što kompaktnijom izvedbom. Provrt od 82 mm i hod od 92,3 mm određeni su kako bi cilindarski obujam bio manji od 500 ccm, što je termodinamički optimalno za najveći tlak od 205 bara (limit za aluminijski blok). Razvodni mehanizam (lančani prijenos bregastih vratila) ugrađen je straga, radi dodatnog smanjenja visine sprijeda (sigurnost pješaka).1950 ccm obujam je sasvim novog 4-cilindarskog dizelaša, 9 posto manji nego u prethodniku (2143 ccm). Najprije će su ugraditi u novu E-klasu te je začetak modularne generacije, u kojoj uskoro dolaze 3 i 6-cilindraši.Manje trenje u cilindrima, uz 6,8 posto kraći hod, zasluga je i gotovo upola kraćih, čeličnih, klipova (neobična kombinacija uz aluminijski blok i glavu), koji omogućuju produljenje klipnjače na razmjerno velikih 154 mm. Time se smanjuje kut njihovog njihanja i bočni pritisak klipnih karika na stijenke cilindra, što smanjuje otpore trenja, dakle i potrošnju goriva te habanje karika i cilindara. Tome dodatno doprinosi čelična izvedba klipova, koji se zagrijavanjem manje rastežu od aluminijskih, pa se bočni pritisak smanjuje 40 do 50 posto! Novi je motor ne samo kraći već su i svi elementi sustava za pročišćavanje ispuha uklopljeni u njega (slika dolje), što nije bio slučaj kod OM 651. Čelični klipovi gotovo su upola niži od aluminijskog i jedan od glavnih aduta novog motora.

 

 

Usto slabije provode toplinu od aluminijskih, pa se postižu veće temperature izgaranja, što povećava učinkovitost motora i dodano smanjuje potrošnju goriva. A zbog manjih dimenzija nisu teži od aluminijskih, pa ne povećavaju inercijske sile i trošenje ležajeva. Kako bi motor bio što niži, vratila za uravnoteženje su, umjesto ispod, ugrađena bočno, čime se (između ostaloga) oslobodio prostor na desnoj strani za ugradnju kompleksnog ispušnog sustava. Sve je to smanjilo masu za 17,4 posto: izvedba sa 195 KS ima 168,4 kg, a OM 651 sa 170 KS – 203,8 kg. U Mercedesu ističu kako novi motor troši 13 posto manje od starog. Izvrsnost dovoljno potvrđuju značajke novog E 220 d (W213), ubrzanje do stotke za 7,3 s i najveća brzina od 220 km/h, uz potrošnju od 3,9 do 4,3 litre.

Comments

comments

Na vrh