Koncept

Datira li ovdje automatik lagodnost cijeni ?

 

Usred ste svoga grada, i gužva je nesnosna, a tu ćete  vi svakih desetak sekundi odmah  morate pritiskati papučicu kvačila, i ručni mjenjač gurati na prvu brzinu te ponovo opet stati. Upravo  u takvim  je uslovima vožnje upotreba automobila sa automatskim mjenjačem zaista  najlagodnija.

Osim povećanja komfora tu se donekle povećava i sigurnost vožnje, a obzirom da pokretanje automobila je  na uzbrdici olakšano, a i  pomicanje automobila je od tih nekoliko metara prema unaprijed obavlja samo se blagim otpuštanjem i pritiskanjem sa papučice kočnice.

Posljednjih nekih desetak godina automatski su mjenjači u automobilima doživjeli  jednu pravu renesansu. Osim što im  trajnost je veća, jer teoretski, uz pravilno mjihovo korištenje traju nam  barem trostruko duže od drugog prenosa snage kod klasičnog ručnog mjenjača,pa  ni cijena više nije bauk. Čak se i u slučaju popravka razlika ovdje drastično smanjila, a obzirom i da su upotrebom određenih zamajca podijeljene tu mase i cijene zamjene od seta kvačila ručnih mjenjača ovdje otišle u nebo.

Druga je važna stavka kombinacija od performansi i potrošnje. Sve je  do prije 15-20 godina kod automobila s automatskim  mjenjačem bili su tu u potpuno jednom podređenom položaju. Ali, i danas to više nije tako. Upotrebom ovih automatskih mjenjača sa dvostrukim kvačilom performanse bolje su nego u poređenju sa ručnim mjenjačem, a istovremeno troše i pet do sedam odsto manje goriva. Dokaz je tome koliki  napredak ostvaren je najvidljiviji  u slučaju supersportkih automobila. Ferrari, pa Porsche, zatim Lamborghini, BMW M modeli, Mercedes-AMG, Audi u svojim verzijama R, sv oni i polako odustaju od ručnih mjenjača. Potražnja je im  odavno pala i na manje od 20 odsto, a to sve su češće odluke i da  pojedini se modeli ni ne nude za ručni mjenjač.

Ali, i kako je sve to krenulo? Prvi svjetski automobil sa automatskim mjenjačem je bio Oldsmobile Custom 8 Cruiser predstavljen 1939. godine, a koji  koristio je GM Hydra-Matic, sa automatskim kvačilom i sa tri hidraulički upravljana kompleta sa planetarnih prenosnika. Imao je i  hidrodinamički pretvarač momenta,a  za prve izvedbe su omogućavale  dva stepena prenosa potrebna za vožnju u naprijed i za jedan unazad. Prve ideje prema  automatskim mjenjačima su krenule  još početkom 20-ih godina  iza prošlog vijeka, dok  patenti sa tadašnjim idejnim konstrukcijskim rješenjima su počelise pojavljivati i  još 1923. godine, a tu kao pokretačka se energija koristila vodena para.

Standardne oznake PRND uvedene su kako bi se smanjila opasnost da vozači prilikom promjene automobila budu zbunjeni sistemom korištenja.

Jedna je od prvih uredbi vezanih prema automatskim mjenjačem u automobilima uvela nam je vlada SAD-a. Oni standardizirali su raspored za rad ručice kod automatskog mjenjača, koji  aktuelan je i danas. Raspored slova – slova PRND – je propisan  zakonom i kako proizvođači se automobila ne bi samo svojevoljno tu određivali oznake i sa time zbunjivali druge vozače. Naravno, već Amerikanci su od samih početaka tu bili predvodnicima trenda kod upotrebe automobila sa automatskim mjenjačem pa  njihov  je udio na tržištu i sve dan danas gotovo do  99 odsto. I Evropljani i Japanci su dugo se opirali, ali je to se stubokom od mijenja i danas drže gotovo nešto polovinu ukupnog tržišta automobila, dok nam se u sportskim i modelima iz visoke klase već i sad smatraju boljim standardnom.

Kod jendog klasičnog automatskom je mjenjača osnovni dio mehanizma konverter sa okretnog momenta koji tu povezuje motor sa mjenjačom. Glavna  je prednost takve izvedbe i smanjeno dinamičko, a i još  posebno udarno opterećenje za motor i za  cijeli mehanizam kod prenosa snage. Time  osjetno se manje opterećuje i kvačilo, vratila, homokinetički i kardanski zglobovi. Noviji nam modeli imaju blokadu i kako bi neutralizovali se gubici prilikom vožnje sa konstantnom brzinom. Sam nam mjenjač sadrži dodatne planetarne zupčanike od pojedinih stepema prenosa, koji  puštaju se u rad pomoću onog kvačila kojim tu upravlja centrifugalni kontroler.

Druga izvedba za automatski mjenjač je CVT. On nam ima kontinuirano promjenjive  nove prenosne omjere pa teoretski on i radi bez ikakvog trzaja. Prednost kod automatskog je mjenjača CVT u poređenju sa klasičnim automatskim mjenjačem i  u tome što se dodatno smanjuje ovdje mehanički gubitak kod  prenosa snage, a radi na način da se već tokom ubrzanja tu drži motor na jednoj  konstantnoj brzini obrtaja. Zbog toga učinkovitiji je, uz dodatno njegovo smanjenje potrošnje goriva, a jedan glavni nedostatak je tu mu i povećana buka zbog njegovog rada motora na određenoj,  konstantnoj brzini kod obrtaja, što tu smanjuje komfor vožnje.

Princip rada kod automatskog mjenjača sa dvostrukim kvačilom – DSG
Takozvani ovaj poluautomatski mjenjači su zapravo  svojevrsni hibridi a koji koriste klasičan mehanizam  kod ručnog mjenjača, ali i  radom kvačila i sa promjenom stepena prenosa tu upravlja elektro-magnetski uređaj. Vremenom i oni su usavršeni pa sada se na tržištu nalaze i  izvedbe od sa dvije osovine i dva kvačila . Parni su stepeni prenosa na jednom, a neparni su na drugoj osovini pa  zato je izmjena stepena prenosa ovdje osjetno brža i uglađenija nego u poređenju s prvim verzijama.

Nedostatak od automobila opremljenih sa automatskim mjenjačem još je uvijek veća početna cijena, koja se u prosjeku kreće oko 2.000 eura. Iako i  u teoretskim uvjetima i uz drugo  pravilno i redovito njegovo održavanje treba trajati i onoliko koliko i motor do generalnog popravka a dijelovi i dalje su  papreno skupi pa u slučaju starijih automobila se više isplati kupiti neki reparirani ili skroz novi automatski mjenjač.

U kompaktnoj je klasi Volkswagen Golf 1,6 TDI sa 5-stupanjskim ručnim mjenjačem sučelili smo sa Peugeotom 308 s 2-litrenim dizelašem i sa automatskim mjenjačem s 6 stupnjeva prijenosa. Tu moderni automatski mjenjač u Peugeotu 308, je na prošlogodišnjem hrvatskom i europskom automobilu godine, klasičan automatik najnovije generacije a koji  razvio je japanski proizvođač Aisin AW. Opet zahvaljujući tehnologiji iz  Quick Shift, brzine mijenja do čak 40 posto i brže od dosadašnjeg poznatog automatskog mjenjača u  Peugoto 308-ici, a usto i još vrlo glatko i bestrzajno, dok potrošnja goriva je i smanjena zahvaljujući samom smanjenju unutarnjeg trenja automatskog mjenjača. To osjeti se ne samo u vožnji već i prema performansama a u kojima je gotovo pa da nema razlike u odnosu na model istovjetni 308 sa ručnim mjenjačem. Model sa automatskim mjenjačem je do stotke stiže 8,6 sekundi u stotinku isto kao i sa ručnim mjenjačem, a troši nam samo 0,2 litre više goriva na 100 km i od modela sa ručnim mjenjačem. Stoga, se ovaj moderan i efikasan nam  automatski mjenjač ruši predrasude su kako automatski mjenjači spori i rastrošni. Za njega treba doplatiti 11.146 kn. U D segmentu limuzina usporedili smo tu  Insigniju 2,0 CDTI s ručnim mjenjačem sa top izvedbom i Renault Lagune 2,0 dCi s 175 KS i automatskim mjenjačem.

Kao vozač taksija sa ručnim mjenjačem svaki dan mi  je u  gradskoj vožnji provedem i po deset sati i mogu sigurno  vam reći da  to je prava katastrofa. Sa automatskim mjenjačem se  voziš  gospodski, pogotovo na ovim novim modernim mjenjačima kao što imaju  Volkswagenov DSG kakav sam  ja imao u Golfu.  Brzine se tu prebacuje brzo i glatko. Komotnije je,i više  nema cukanja ili  slučajnog promašivanja neke brzine ili slučajnog neželjnog gašenja automobila . Renault Laguna nije se mu nešto  svidjela,jer je bučna  i sporo nekako prebacuje brzine, kaže. Više mu se pak svidjela Insignija i bez obzira na to što ona ima ručni mjenjač.

Peugeot je 308 mi ugodno iznenađenje,on naravno lijep je i udoban, brzine prebacuje tako mekano i brzo. Mnogo mi  bolji he od Golfa koji je mi pretvrd i prebučan –  Ali, otkriva se nam i tu  veliki nedostatak za ove  automatike na našem tržištu.

Da kupujem sebi auto koji ću i  dugo voziti, definitivno da bih uzeo jedan automatik, ali  i velika mu je tu mana što se u Hrvatskoj on teško proda. Ja još sam Golf DSG jedva i prodao i to naravno debelo ispod cijene vrijednosti

TOP DESET NAJBOLJIH AUTOMOBILA

Automobili su pokazali da u novom stoljeću da više ni približno nisu ono što su nekada bili, oni su još jače skrenuli u domenu autonomije i dodatne opreme.Mada  je u svijetu na četiri točka ostalo malčice mjesta, pa je nekoliko proizvođača uspjelo proizvesti nekoliko zanimljivih i barem naizgled posebnih modela od kojih je ova lista sastavljena.

Bugatti Chiron

Mada je njegov prethodnik,moćni Veyron ispao revolucijom,  Chiron zapravo kao njegov nasljednik i ne može biti nešto mega-posebno, deseto je mjesto rezervirano za njega jer  taman tu negdje. Chiron zapravo je pokretni dokaz tome da proizvođači automobila i dalje brzinu vide kao nešto što savršeno paše uz ekskluzivnost, pa zbog toga ovaj automobil nije moguće staviti na bilo kakvu marginu. No da smo doživjeli šok zbog oduševljenja pri pojavljivanju prvih službenih navoda vezanih uz Chiron, ne možemo reći i zato se ovaj automobil nalazi tek na 10. mjestu.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Golf GTI Clubsport  je ove godine ne samo punio kompletan  medijski prostor, već je praktično provirivao iz ćoška zbog Dieselgatea – afere koja je svijetu vrlo ubjedljivo dala do znanja da Volkswagen zajedno sa svim drugim proizvođačima ekološki svjesnih dizela zapravo mulja koliko je dug i širok. Što god da  je pogodilo Volkswagen, njihov je Golf doživio ovu „hardcore“ verziju i poharao Nordschleife, pokazujući Renaultu srednji prst. Ruku na srce, moram reći da čak ni s rekordnim vremenom na „zelenom paklu“ ni sa svom silom performansi i opreme ovaj Golf ni približno ne opravdava svoju poprilično paprenu cijenu, ali to je već drugi par rukava. Kao automobil je ovaj Golf doista nešto spektakularno i posebno, a zatim i apsolutno neočekivano i ugodno iznenađenje iz Wolfsburga. Zato je svoje mjesto našao (i) ovdje.

Ford Focus RS

Uzmemo li u obzir to da su RS-Fordovi oduvijek imali „ono nešto posebno“, za očekivati je bilo da će i Focus RS najnovije generacije zadržati takav pristup. No ovaj je automobil apsolutno zaista prevazišao sva očekivanja. Priznajem, dizajnom definitivno nije nešto posebno, a onaj „Drift“ gumbić mnogima je smiješan i nepotreban dio opreme ovog automobila, ali performanse i stav koji iz sufiksa RS nekako čini skraćenicu za agresivnost jednostavno očarava – pogotovo u plavoj boji. Jasno ko bijeli dan da postoje brži, jači i ekskluzivniji automobili od ovog Forda, ali među konkurencijom u sklopu koje se Focus RS nalazi, jednostavno je nemoguće ne izdvojiti i ne obožavati ga. Pa ako već zbog ničeg drugog, onda je zbog toga zaslužio biti prisutan i ovdje.Slažeteli se?

Cadillac CTS-V

Da, poznato mi je ,velika većina vas ce reći da je BMW bolji i da Mercedes-Benz daje više razloga za kupnju, ljubitelji okupljeni oko „gospodara prstenova“ ili paraolimpijskog logotipa reći će kako nemamo pojma o čemu pričamo. No Cadillac sa svojim V-modelima tokom posljednjih godina pokazuje apsolutnu posvećenost performansama i u svijet nenormalno brzih limuzina donosi svoj unikatan potpis. Mada taj potpis nema tradiciju brzine i ludila s kojom raspolažu Audi, BMW i Mercedes-Benz, no kada se sjetimo da je Cadillac zaokrenuo iz svijeta namijenjenog mafijašima i penzionerima prema Le Mansu i Nordschleifeu, jasno je vidljivo zašto smo CTS-V stavili na ovu top-listu.

Chevrolet Camaro ZL1

Naravno na popis ide još jedan  "Amer" i svojevrsne legende koja još od šezdesetih Chevrolet stavlja na kartu proizvođača koji očaravaju stavom i performansama. Doduše, posljednja generacija Camara skroz malo  je izgubila kormilo, jer motor iz Corvette skupa s dijelovima ovjesa kakvi se nalaze na Cadillacovim V-modelima zajednički ne idu u prilog originalnosti, ali sve je to relativno nebitno kada se pogleda šira slika. ZL1 stvarno je siguran  automobil koji na dnevnoj bazi svojom pojavom može fascinirati gdje god da se pojavi, a na stazi je uvjerljiviji od mnogih skupljih pripadnika svijeta sportskih super brzih automobila. Možda je malčice „nabrijan“ u svom nastupu i time ispada smiješnim za sve one kojima nošenje kaubojskog šešira nije nimalo privlačno, ali s obzirom na to da su sve bitne komponente na njemu daleko nadmašle „muscle car“ filozofiju iz šezdesetih, Camaro ZL1 je jednostavno zakon i tu je kraj priče.

Mercedes-Benz AMG GT-C

AMG GT-C moguće opisati jedino jednom riječju "nema dalje"perverzija na četiri točka koja nikog ama baš nikog ne može ostaviti ravnodušnim .AMG GT je već sam po sebipredobar automobil koji krase brzina i performanse i onaj najbitniji faktor ekskluzivnosti, ali ova topless-verzija modela sve to podiže za još pokoju stepenicu. Uostalom, samo pogledajte kako to čudovište bez krova izgleda i kakav dojam odaje i sve će vam biti jasno.Ako kojim slučajem i dalje niste sigurni zašto smo ovaj automobil naveli u sklopu ove top-liste, možda je vrijeme da posjetite ljekara  ili jednostavno svoj auto-entuzijazam prebacite u neku drugu domenu poput npr. šivanja ili kuhanja.

Renault Talisman (pogotovo karavan)

„Renault? Halo legendo četvrto mjesto? Da li ste vi normalni?!?“ Sigurna  pitanja, moramo priznati. No Talisman nastavlja onu ispravnu ideologiju luksuza i apsolutne udobnosti iz nekih prošlih vremena, te korača istim stazama kojima su koračali modeli 20, 25, 30 i svemirska limuzina iz devedesetih, odnosno Safrané. Ruku na srce, ovaj se automobil možda i ne bi našao na ovoj top-listi da nije bilo ovogodišnjeg Auto Showa, gdje je na Renaultovom izlagačkom prostoru plavi karavan tog naziva nekima od nas uzrokovao nekontrolirano ispuštanje sline iz usta. Uzimajući u obzirom na to da oduvijek volimo karavane (i to pogotovo one brze ili po nečem posebno atraktivne), to i nije nešto čudno, no s obzirom na Renaultove modele koji su tokom  posljednjih godina opisivali firmu i njenu orijentaciju na tržištu, Talisman nas je izuzetno pozitivno  iznenadio u svakomn pogledu. Samim time je ovaj model zasjao u svom punom sjaju i definitivno pokazao da Renault može proizvesti puno uvjerljivije modele od blijedih SUV-a i CrossOvera kakve smo navikli gledati na tržištu s logotipom „tvoraca automobila“.

Acura (Honda) NSX

Mada je izrada modela trajala više od deset godina i usprkos činjenici da je originalni NSX nešto apsolutno neponovljivo, Honda je još jednom pokazala da u svojim redovima i dalje ima ekipu koja može i zna iznenaditi čak i one najzahtjevnije među nama.Ako će mo iskreno  novi  NSX Hibrid  kao takav ima itekako puno razloga da ga ne volimo baš previše, ali ovaj automobil umjesto ekoloških muljarija i marketinških trikova raspolaže s pravim, stvarnim i iskoristivim performansama koje ga čine itekako posebnim. Sasvim realno gledano, ovaj automobil ni u bunilu ne treba uspoređivati s Priusom, jer kao pravi sportski automobil (što NSX definitivno jest) s njime ni u kojoj religiji nije usporediv. Dakako, ako je poređenje potrebno, onda je tek McLaren P1, Ferrari LaFerrari i Porsche 918 moguće staviti u istu rečenicu s novim NSX-om, a u sklopu takve usporedbe NSX ispada najposebnijim od mnogo njih, jer je cijenom poput super-automobila na akciji u obližnjem salonu. Pametnome dosta.

Porsche Panamera

Svakako iznenađenja desetljeća i jedne od najozbiljnih prikaza pretvaranja odvratne gusjenice u predivnog leptira. Kada je prva Panamera prikazana svijetu, mnogi od nas su pomislili kako se radi o nekoj neukusnoj šali. Potom su šok i nevjerica prerasli u gađenje, a na kraju je cijela priča završila smijehom i sarkastičnim primjedbama na konto 911-ice na koju je pao "peh". Dakle prva je generacija Panamere usprkos neslaganjima nekih po tom pitanju (izuzev interijera) bila gadna poput gangrenozne rane, pa je ova druga generacija na tržište donijela jedno od najugodnijih iznenađenja u toku proteklih godina i Panameru svrstala na kartu najljepših automobila na svijetu. Luksuz i performanse nisu nešto što bismo posebno isticali, jer na kraju krajeva ipak je to Porsche, ali dizajn apsolutno očarava iz svih uglova i to je sasvim dovoljno da konstatiramo kako poželjniju limuzinu već dugo godina nismo imali prilike vidjeti.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Ma jasno kao dan BMW M3 je super. Mercedes-Benz AMG C63 je također perverzija. Audi RS4 svakako  ima „ono nešto posebno“ usprkos činjenici koja kaže da je zbog pogona na sva četiri točka.No usprkos svim pozitivnim i posebnim stranama, niti jedan od tri navedena modela nema ono što ima Alfa Giulia Quadrifoglio – bukvalno klasičan dašak ludila i elegancije s kojima ova Alfa već s prvim fotografijama apsolutno očarava i obara s nogu htjeli to priznati ili ne. Naravno…već smo stoput utvrdili kako bismo radije kupili M3, nego „riskirali“ s Alfom, no sve je to samo teorija. U praksi bismo definitivno probdjeli nekoliko neprospavanih noći preispitujući razloge „za“ i „protiv“, jer kombinacija Ferrarija i Maseratija upakirana u Alfinu karoseriju jednostavno nije nešto što bi u bilo kojem rječniku označavalo nešto za odbaciti ili marginalizirati.I da , cijena je i više nego paprena, mada  s druge strane je ovo Alfa kakvu smo dugo,dugo željno iščekivali i sada kad se konačno nalazi među nama, ne vidimo druge opcije osim obožavanja svega što Giulia Quadrifoglio predstavlja. …a vjerovali ili ne, radi se o jako puno toga.Eto…naša je lista popunjena.Vjerovatno su  neki od automobila  s nje zasigurno naišli na odobravanje, dok su se zbog nekih mnogi zapitali kakvih smo se droga "dosinili" prije sastavljanja ove liste. Razumije se  da smo u nju mogli uvrstiti još svega i svačega, ali ovo su automobili na koje smo u bilo koje doba dana ili noći uvijek bili u mogućnosti obratiti potpunu pažnju. Iskreno se nadamo da ćete barem jednim  dijelom razumjeti kako smo i zašto sastavili ovu top-listu.

Comments

comments

NAJGLEDANIJI VIDEO DANAS NA PORTALU:

Na vrh
Zatvori