Zanimljivo

Šest mitova o automobilima

Veliki broj ljudi gleda na automobile kao nešto između sastavnog dijela svakodnevnog života i samoubilačke zvijeri koja svako malo može da eksplodira.

To je zbog toga što svi mi znamo kako je samo pitanje vremena dok se nešto veoma gadno ne pokvari, a onda nam se loše piše. Posljedica toga jesu brojna pravila o održavanju ljubimaca na četiri točka koja se prenose sa koljena na koljeno, vrijedna mudrost predaka pomoću koje možemo držati automehaničara što dalje od našeg novčanika.

Jedini problem jeste u tome što je dobar dio tih savjeta u najboljem slučaju zastario, a u najgorem samo stvara dodatnu štetu.

Promijenite ulje svakih 5.000 kilometara

Mit – Kako bi produžili trajenje vašeg motora trebali bi da promijenite ulje i filter svakih 5.000 kilometara.

Stvarnost – Uvjerenje kako se ulje mora mijenjati svakih 5.000 kilometara toliko je rašireno da čak ima i svoju Wikpedia stranicu – kako bi ga se raskrinkalo! Ova zabluda svoje korjene ima još u sedamdesetima godinama, kada je tehnologija ulja još bila u povojima te motor nije radio u urednoj i kontrolisanoj okolini kao što je slučaj danas. Ali tokom decenija tehnologija je toliko napredovala da je i životni vijek ulja u vašem automobilu sada dosta duži od tih 5.000 kilometara.

Zbog čega se onda još uvijek držimo toga. Iz razloga što očito niko ništa nije rekao proizvođačima ulja. Te jadne, naivne firme, u svom neznanju još uvijek ‘preporučuju’ mijenjanje ulja svakih 5.000 kilometara, uprkos činjenici da se već godinama prodaju sintetička ulja koja bez problema traju i do 25.000 kilometara.

Jasno, mijenjanje svakih 5.000 kilometara neće naškoditi autu, kao niti mijenjanje svakih 2.000, ili svakih 1.000 kilometara. A možete jednostavno crijevom pričvrsti cisternu iz koje će cijelo vrijeme u vaš auto curiti svježe ulje.

Koliko bi onda često trebali mijenjati ulje? Onoliko koliko proizvođač motora vašeg auta kaže. Za većinu automobila proizvedenih u zadnjih desetak godina to je oko 12.000 kilometara, ali može biti i sve do 30.000.

 

Zagrijte motor prije nego što krenete

Mit – Kada god upalite motor, posebno kada je vani hladno, morate da ga pustiti da se zagrije do svoje normalne temperature, inače će eksplodirati.

Stvarnost – Dokle god ne pritiskate pedalu za gas cijelo vrijeme do kraja, možete krenuti čim okrenete ključ. Mit ima razumljivo porijeklo: raznim dijelovima motora i ulju treba nešto vremena dok se ne ugriju prije nego što počnu raditi punim kapacitetom. Ali, ukoliko držite motor u ‘leru’ trebaće mu dosta više vremena da se zagrije, tako da će na kraju biti puno više habanja zbog hladnog starta na taj način nego da odmah lagano krenete.

Razmislite malo, ako vam motor radi, i tako stvara energiju, pa zašto se ona ne bi koristila za pokretanje vozila. Uz to, postoje i drugi djelovi automobila kojima treba zagrijavanje, poput transmisije i ležajeva točkova, a njima se ne pomaže dok auto miruje.

Samo izbjegavajte troznamenkaste brzine i nagla ubrzanja prvih nekoliko kilometara i možete odmah krenuti, bez obzira kolika je zima vani.

Jasno, ovo se odnosi na novije aute, s ubrizgavanjem goriva. Ukoliko imate neki od starijih modela, onda ćete ipak morati provesti malo više vremena na parkiralištu.

Aditivi za gorivo su dobri za vaš motor

Mit – Benzin je ionako samo nakupina mrtvih dinosaura. Prepun je prljavštine, taloga i komadića kostiju. Aditivi pomažu u spriječavanju nakupljanja prljavštine koja bi mogla začepiti dovod goriva. Neki navodno mogu i smanjiti potrošnju goriva ili spriječiti smrzavanje dovoda.

Stvarnost – Benzin stvarno sadrži smeće koje se taloži u motoru. Zbog toga svaki proizvođač i mora dodati deterdžente koji spriječavaju nakupljanje taloga. Naknadno koriščenje aditiva je poput trljanja dva sapuna zajedno, ne čistite ništa više ali zato djelujete glupo dok to radite.

Antifriz aditivi za benzin isto su većinom beskorisni jer je većina benzina dobra do temperatura od -40°C, a ako se vozite po vremenu hladnijem od toga, vrijeme je da se preselite.

Redovno podešavajte motor

Mit – Podešavanje motora pomaže da vam automobil radi sa najboljim performansama i vaš mehaničar bi to trebao redovno raditi kako bi produžio vijek trajanja vašeg motora. Ukoliko ne idete na podešavanje svakih šest mjeseci, automobil će vam se urušiti i implodirati.

Stvarnost – Većina ‘podešavanja motora’ samo je skup naziv za zamjenu svjećica i zračnog filtera. Stvar je u tome da su stariji automobili imali mnogo različitih komponenti koje su morali pažljivo balansirati kako bi automobil radio pravilno.

Danas sve to kontroliše automobilski računar i ne može se tek tako promjeniti bez nabavke novog čipa.

Iako je vjerojatno mudro odvesti automobil mehaničaru nakon svakih 80.000 kilometara kako bi vam on provjerio svjećice, remenje i razne tekućine u automobilu, računar se bez problema nosi sa redovnim podešavanjima, ionako sve provjerava hiljade puta u sekundi, i automatski vrši podešavanja.

Pripremite auto za zimu

Mit – Zbog brutalnih zimskih uvjeta kojima je izložen vaš automobil, mnogi mehaničari preporučuju i posebnu pripremu kako bi izmjenili sve tekućine u s onima otpornim na hladnoću.

Stvarnost – Osim stavljanja zimskih guma i prilagođavanja pritiska u istima, vaš je automobil potpuno spreman za zimu. Ovaj mit još je jedan ostatak iz prošlih vremena kada su postojala posebna ulja za ljeto i posebna za zimu.

To je iz razloga što ulje postaje gušće na niskoj temperaturi a rjeđe na visokoj. Zbog toga bi ljetno ulje bilo previskozno za zimske uvjete, dok bi zimsko bilo prerijetko kad zatopli.

Danas ulja isto funkcionišu i ljeti i zimi, jer je neki inžinjer shvatio da se izmjene godišnjih doba ionako događaju svake godine. Stoga su moderna ulja prilagođena svim temperaturama. A u vezi tekućine za hlađenje motora, osim ako ne živite negdje daleko na sjeveru, čak su i ljetne tekućine prilagođene za temperature do -36.7°C.

Visokooktansko gorivo je bolje za vaš motor

Mit – Korištenje premijskog, visokooktanskog goriva daje vam više snage i  smanjuje potrošnju, a i motor vam bolje radi.

Stvarnost – S izuzetkom malog broja automobila koji zahtijevaju visokooktansko gorivo, korištenje tako nečega neće nimalo pomoći vašem automobilu. Motori sa visokim stepenom kompresije, kao onih u sportskim automobilima zahtijevaju visokooktanski benzin, kako ne bi prerano eksplodirao u motoru.

Većina automobila koristi motore sa nižim stepenom kompresije, tako da prerane detonacije nisu problem. Korištenje visokooktanskog benzina neće vam dati više snage, niti će smanjiti potrošnju, ni motor neće raditi bolje. Količina oktana samo pokazuje koliko je gorivo otporno na prerane eksplozije i nama nikakve veze s količinom energije.

S obzirom da mnogi prodavači goriva sada dodaju 10 posto etanola u svoj benzin (čisti etanol ima oktanski rejting od 113, ali ustvari ima 34% manje energije od benzina), ukupna količina oktana često jeste i malo viša od službene oznake – npr 87-oktanski benzin bliže je 90 oktana nakon što mu je dodano 10% etanola.

 

TOP DESET NAJBOLJIH AUTOMOBILA

Automobili su pokazali da u novom stoljeću da više ni približno nisu ono što su nekada bili, oni su još jače skrenuli u domenu autonomije i dodatne opreme.Mada  je u svijetu na četiri točka ostalo malčice mjesta, pa je nekoliko proizvođača uspjelo proizvesti nekoliko zanimljivih i barem naizgled posebnih modela od kojih je ova lista sastavljena.

Bugatti Chiron

Mada je njegov prethodnik,moćni Veyron ispao revolucijom,  Chiron zapravo kao njegov nasljednik i ne može biti nešto mega-posebno, deseto je mjesto rezervirano za njega jer  taman tu negdje. Chiron zapravo je pokretni dokaz tome da proizvođači automobila i dalje brzinu vide kao nešto što savršeno paše uz ekskluzivnost, pa zbog toga ovaj automobil nije moguće staviti na bilo kakvu marginu. No da smo doživjeli šok zbog oduševljenja pri pojavljivanju prvih službenih navoda vezanih uz Chiron, ne možemo reći i zato se ovaj automobil nalazi tek na 10. mjestu.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Golf GTI Clubsport  je ove godine ne samo punio kompletan  medijski prostor, već je praktično provirivao iz ćoška zbog Dieselgatea – afere koja je svijetu vrlo ubjedljivo dala do znanja da Volkswagen zajedno sa svim drugim proizvođačima ekološki svjesnih dizela zapravo mulja koliko je dug i širok. Što god da  je pogodilo Volkswagen, njihov je Golf doživio ovu „hardcore“ verziju i poharao Nordschleife, pokazujući Renaultu srednji prst. Ruku na srce, moram reći da čak ni s rekordnim vremenom na „zelenom paklu“ ni sa svom silom performansi i opreme ovaj Golf ni približno ne opravdava svoju poprilično paprenu cijenu, ali to je već drugi par rukava. Kao automobil je ovaj Golf doista nešto spektakularno i posebno, a zatim i apsolutno neočekivano i ugodno iznenađenje iz Wolfsburga. Zato je svoje mjesto našao (i) ovdje.

Ford Focus RS

Uzmemo li u obzir to da su RS-Fordovi oduvijek imali „ono nešto posebno“, za očekivati je bilo da će i Focus RS najnovije generacije zadržati takav pristup. No ovaj je automobil apsolutno zaista prevazišao sva očekivanja. Priznajem, dizajnom definitivno nije nešto posebno, a onaj „Drift“ gumbić mnogima je smiješan i nepotreban dio opreme ovog automobila, ali performanse i stav koji iz sufiksa RS nekako čini skraćenicu za agresivnost jednostavno očarava – pogotovo u plavoj boji. Jasno ko bijeli dan da postoje brži, jači i ekskluzivniji automobili od ovog Forda, ali među konkurencijom u sklopu koje se Focus RS nalazi, jednostavno je nemoguće ne izdvojiti i ne obožavati ga. Pa ako već zbog ničeg drugog, onda je zbog toga zaslužio biti prisutan i ovdje.Slažeteli se?

Cadillac CTS-V

Da, poznato mi je ,velika većina vas ce reći da je BMW bolji i da Mercedes-Benz daje više razloga za kupnju, ljubitelji okupljeni oko „gospodara prstenova“ ili paraolimpijskog logotipa reći će kako nemamo pojma o čemu pričamo. No Cadillac sa svojim V-modelima tokom posljednjih godina pokazuje apsolutnu posvećenost performansama i u svijet nenormalno brzih limuzina donosi svoj unikatan potpis. Mada taj potpis nema tradiciju brzine i ludila s kojom raspolažu Audi, BMW i Mercedes-Benz, no kada se sjetimo da je Cadillac zaokrenuo iz svijeta namijenjenog mafijašima i penzionerima prema Le Mansu i Nordschleifeu, jasno je vidljivo zašto smo CTS-V stavili na ovu top-listu.

Chevrolet Camaro ZL1

Naravno na popis ide još jedan  "Amer" i svojevrsne legende koja još od šezdesetih Chevrolet stavlja na kartu proizvođača koji očaravaju stavom i performansama. Doduše, posljednja generacija Camara skroz malo  je izgubila kormilo, jer motor iz Corvette skupa s dijelovima ovjesa kakvi se nalaze na Cadillacovim V-modelima zajednički ne idu u prilog originalnosti, ali sve je to relativno nebitno kada se pogleda šira slika. ZL1 stvarno je siguran  automobil koji na dnevnoj bazi svojom pojavom može fascinirati gdje god da se pojavi, a na stazi je uvjerljiviji od mnogih skupljih pripadnika svijeta sportskih super brzih automobila. Možda je malčice „nabrijan“ u svom nastupu i time ispada smiješnim za sve one kojima nošenje kaubojskog šešira nije nimalo privlačno, ali s obzirom na to da su sve bitne komponente na njemu daleko nadmašle „muscle car“ filozofiju iz šezdesetih, Camaro ZL1 je jednostavno zakon i tu je kraj priče.

Mercedes-Benz AMG GT-C

AMG GT-C moguće opisati jedino jednom riječju "nema dalje"perverzija na četiri točka koja nikog ama baš nikog ne može ostaviti ravnodušnim .AMG GT je već sam po sebipredobar automobil koji krase brzina i performanse i onaj najbitniji faktor ekskluzivnosti, ali ova topless-verzija modela sve to podiže za još pokoju stepenicu. Uostalom, samo pogledajte kako to čudovište bez krova izgleda i kakav dojam odaje i sve će vam biti jasno.Ako kojim slučajem i dalje niste sigurni zašto smo ovaj automobil naveli u sklopu ove top-liste, možda je vrijeme da posjetite ljekara  ili jednostavno svoj auto-entuzijazam prebacite u neku drugu domenu poput npr. šivanja ili kuhanja.

Renault Talisman (pogotovo karavan)

„Renault? Halo legendo četvrto mjesto? Da li ste vi normalni?!?“ Sigurna  pitanja, moramo priznati. No Talisman nastavlja onu ispravnu ideologiju luksuza i apsolutne udobnosti iz nekih prošlih vremena, te korača istim stazama kojima su koračali modeli 20, 25, 30 i svemirska limuzina iz devedesetih, odnosno Safrané. Ruku na srce, ovaj se automobil možda i ne bi našao na ovoj top-listi da nije bilo ovogodišnjeg Auto Showa, gdje je na Renaultovom izlagačkom prostoru plavi karavan tog naziva nekima od nas uzrokovao nekontrolirano ispuštanje sline iz usta. Uzimajući u obzirom na to da oduvijek volimo karavane (i to pogotovo one brze ili po nečem posebno atraktivne), to i nije nešto čudno, no s obzirom na Renaultove modele koji su tokom  posljednjih godina opisivali firmu i njenu orijentaciju na tržištu, Talisman nas je izuzetno pozitivno  iznenadio u svakomn pogledu. Samim time je ovaj model zasjao u svom punom sjaju i definitivno pokazao da Renault može proizvesti puno uvjerljivije modele od blijedih SUV-a i CrossOvera kakve smo navikli gledati na tržištu s logotipom „tvoraca automobila“.

Acura (Honda) NSX

Mada je izrada modela trajala više od deset godina i usprkos činjenici da je originalni NSX nešto apsolutno neponovljivo, Honda je još jednom pokazala da u svojim redovima i dalje ima ekipu koja može i zna iznenaditi čak i one najzahtjevnije među nama.Ako će mo iskreno  novi  NSX Hibrid  kao takav ima itekako puno razloga da ga ne volimo baš previše, ali ovaj automobil umjesto ekoloških muljarija i marketinških trikova raspolaže s pravim, stvarnim i iskoristivim performansama koje ga čine itekako posebnim. Sasvim realno gledano, ovaj automobil ni u bunilu ne treba uspoređivati s Priusom, jer kao pravi sportski automobil (što NSX definitivno jest) s njime ni u kojoj religiji nije usporediv. Dakako, ako je poređenje potrebno, onda je tek McLaren P1, Ferrari LaFerrari i Porsche 918 moguće staviti u istu rečenicu s novim NSX-om, a u sklopu takve usporedbe NSX ispada najposebnijim od mnogo njih, jer je cijenom poput super-automobila na akciji u obližnjem salonu. Pametnome dosta.

Porsche Panamera

Svakako iznenađenja desetljeća i jedne od najozbiljnih prikaza pretvaranja odvratne gusjenice u predivnog leptira. Kada je prva Panamera prikazana svijetu, mnogi od nas su pomislili kako se radi o nekoj neukusnoj šali. Potom su šok i nevjerica prerasli u gađenje, a na kraju je cijela priča završila smijehom i sarkastičnim primjedbama na konto 911-ice na koju je pao "peh". Dakle prva je generacija Panamere usprkos neslaganjima nekih po tom pitanju (izuzev interijera) bila gadna poput gangrenozne rane, pa je ova druga generacija na tržište donijela jedno od najugodnijih iznenađenja u toku proteklih godina i Panameru svrstala na kartu najljepših automobila na svijetu. Luksuz i performanse nisu nešto što bismo posebno isticali, jer na kraju krajeva ipak je to Porsche, ali dizajn apsolutno očarava iz svih uglova i to je sasvim dovoljno da konstatiramo kako poželjniju limuzinu već dugo godina nismo imali prilike vidjeti.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Ma jasno kao dan BMW M3 je super. Mercedes-Benz AMG C63 je također perverzija. Audi RS4 svakako  ima „ono nešto posebno“ usprkos činjenici koja kaže da je zbog pogona na sva četiri točka.No usprkos svim pozitivnim i posebnim stranama, niti jedan od tri navedena modela nema ono što ima Alfa Giulia Quadrifoglio – bukvalno klasičan dašak ludila i elegancije s kojima ova Alfa već s prvim fotografijama apsolutno očarava i obara s nogu htjeli to priznati ili ne. Naravno…već smo stoput utvrdili kako bismo radije kupili M3, nego „riskirali“ s Alfom, no sve je to samo teorija. U praksi bismo definitivno probdjeli nekoliko neprospavanih noći preispitujući razloge „za“ i „protiv“, jer kombinacija Ferrarija i Maseratija upakirana u Alfinu karoseriju jednostavno nije nešto što bi u bilo kojem rječniku označavalo nešto za odbaciti ili marginalizirati.I da , cijena je i više nego paprena, mada  s druge strane je ovo Alfa kakvu smo dugo,dugo željno iščekivali i sada kad se konačno nalazi među nama, ne vidimo druge opcije osim obožavanja svega što Giulia Quadrifoglio predstavlja. …a vjerovali ili ne, radi se o jako puno toga. Eto…naša je lista popunjena.Vjerovatno su  neki od automobila  s nje zasigurno naišli na odobravanje, dok su se zbog nekih mnogi zapitali kakvih smo se droga "dosinili" prije sastavljanja ove liste. Razumije se  da smo u nju mogli uvrstiti još svega i svačega, ali ovo su automobili na koje smo u bilo koje doba dana ili noći uvijek bili u mogućnosti obratiti potpunu pažnju. Iskreno se nadamo da ćete barem jednim  dijelom razumjeti kako smo i zašto sastavili ovu top-listu.

Comments

comments

NAJGLEDANIJI VIDEO DANAS NA PORTALU:

Na vrh
Zatvori